VERSTINGBILER: Superselger Fredrik Herland hos Sandven i Bergen har alene solgt 14 av de dyreste Land Rover-modellene fra SVO. Foto: Knut Steen Rakner

Selger flere superbiler

Mens elbilene overtar mye av luksusbilsalget, er salget av de mest ekstreme superbilene på vei opp.

– Enten kjøper man en fornuftig bil, eller så går man helt den andre veien og kjøper en bil med hjertet, sier Trond Sandven.

Han har solgt både vanlige og mer luksuriøse bruktimporterte biler i over 20 år, hovedsakelig på Vestlandet. Han har også en mislykket bruktbilsatsing i Oslo og andre steder bak seg, med store tap i 2015 og 2016, før han nå fokuserer på Jaguar Land Rover og elbiler i Bergen med hell og økende overskudd.

– De siste årene har vi solgt 16 biler fra Jaguar Land Rovers SVO-avdeling, som lager toppmodellene til de britiske bilene. Disse har mellom 550 og 600 hestekrefter, avhengig av modell og koster mellom 1,6 og 3,6 millioner kroner, sier han.

Mange merker

Ekstremt dyre biler selges det stadig flere av i Norge, enten de kommer fra Rolls-Royce, Ferrari, Lamborghini og Porsche, eller er spesialmodeller fra BMWs M-Sport, Mercedes-Benz AMG-modeller og Audis RS.

Nye Rolls-Royce er det riktignok ikke mange av, og noen dukker opp som nesten nye på bruktbilstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), men en Cullinan, en Phantom og en håndfull Ghost og Wraith har fått norske skilter de siste par årene. Dette er biler til mellom fire og syv millioner kroner.

SJELDEN: Foreløpig har én super-SUV av typen Rolls-Royce Cullinan fått norske skilter. Foto: Rolls-Royce

En som leverer mange superbiler er Thomas Kleven hos Auto XO på Høvik utenfor Oslo. I tillegg er søsterselskapet Auto XO Sport på Billingstad i Asker en offisiell Ferrari-representant i Norge.

– Vi opplever markedet på superbiler som positivt og fremdeles i vekst. I motsetning til bruktmarkedet på mer normale biler som har vært litt presset en periode, opplever vi meget bra respons og ordreinngang på nye Lamborghini- og Ferrari-modeller som lanseres, sier han.

Kostbar SUV

De har vært sterkt involvert i salget av SUV-en Lamborghini Urus og sportsbilen Ferrari 488, hvor henholdsvis syv og to biler til nærmere fire millioner kroner er registrert så langt i år. I tillegg til andre Ferrari-, Lamborghini- og McLaren-modeller.

Vi opplever markedet på superbiler som positivt og fremdeles i vekst
Thomas Kleven, Auto XO

– Bilkjøp som styres av hjertet, lyst og følelser er heldigvis fremdeles sterkt, og vi har stor tro på dette, legger Kleven til.

Med etableringen av den nye Bentley-forhandleren Brooklands Motors på Billingstad satser bilmannen Nils Tronrud på det britiske luksusmerket. Foreløpig er bare tre biler registrert, men med SUV-en Bentayga som plugg-inn hybrid på trappene, har forhandleren sikret seg ti biler, foreløpig.

Noen flere, eller 38 for å være nøyaktig, av den nye, store SUV-en BMW X7 er ifølge OFV registrert så langt i år, men det vil ifølge kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby bli betydelig flere.

GIGANT: Den nye store SUV-en BMW X7 har også bilmerkets største grill. Foto: BMW

– Vi vil ha levert rundt 60 BMW X7 til norske kunder innen nyttårsrakettene skytes opp. Gjennom 2018 og 2019 så langt, har vi levert nærmere 250 biler med bokstaven M på bakluken, så volumet er fortsatt høyt, selv om 2017 var det store året for salg av biler med stor motor, sier han.

Flere M-modeller

Det er før X3 M og X4 M lanseres i disse dager, og flere nye M-modeller venter rundt neste sving. 18 BMW i8 og nesten like mange 8-serie er allerede registrert og snart kommer M8.

– Dessuten står mange ladbare hybridbiler på trappene, og dette er biler som kan klassifiseres som luksuriøse uten at de koster over en million og har 500 hestekrefter under panseret, presiserer han.

Dette er biler som det siste året har lidd under overgangen til de nye WLTP utslippsmålingene, men som nå vil bidra til at det totale luksusbilsalget vil øke, etter en kort nedtur.

Sportsbiler

Nedturen har imidlertid ikke truffet salget av toseteren Mercedes-AMG GTs forskjellige modeller, hvor 26 biler er registrert så langt i år, mot 34 i hele fjor.

VANEDANNENDE: Hver gang det kommer en ny Porsche 911 er det mange trofaste kunder som bytter ut sin gamle bil. Foto: Porsche

Med introduksjonen av den nyeste generasjonen av Porsche 911 er 80 biler blitt registrert så langt i år, mot rekorden på hele 104 i fjor, som ifølge Porsche-sjef Morten Scheel vil bli slått.

– Det er ikke slik at folk slutter å kjøpe sportsbiler, snarere tvert imot. En ny 911 er alltid en boost for salget og mange trofaste 911-kunder vil bytte til en ny modell, sier han.

Fra nyttår vil imidlertid den nye elektriske Porsche Taycan slå alle rekorder, da nærmere 3.000 nordmenn har bestilt bilen.

Les også