+ mer
FØRSTE ELEKTRISKE: Porsche Taycan blir bilmerkets første elektriske bil. Flere nettsteder melder om batterikapasiet på 96 kWh, som er blant de største på markedet. Foto: Porsche

Porsche-sjefen: Dette er Taycan-kunden

Nye Porsche Taycan blir både rask og dyr. Nå avslører Norges Porsche-sjef mer om hvem Taycan-kundene egentlig er. Til det har Porsche blant annet brukt videointervju.

– Vi har Taycan-kunder som vi vet bytter ut en BMW i3 for å få en kulere bybil. 70 prosent av Taycan-kundene eier ikke en Porsche i dag, sier Morten Scheel, sjef for den norske Porsche-importøren Autozentrum Sport.

Tyskere ville vite mer

Han forteller at fordi Norge ligger foran andre land i elbilsalget, ville Porsche i Tyskland gjerne vite mer om det norske markedet.

– Vi har fått mye support fra våre tyske venner, som er veldig nysgjerrig på hva norske kunder ønsker. Derfor har vi laget en kvantitativ undersøkelse om dette.

VENTER STORSALG: Morten Scheel, Adm. direktør hos Porsche-importøren Autozentrum Sport, har rundt 3.000 reservasjoner av den nye elbilen. Ryktene tilsier at bilen blir langt fra rimelig, slik noen hadde håpet. Foto: Eivind Yggeseth

Dette er Porsche Taycan-kunden

  • Over 70 prosent av kundene har aldri eid den Porsche tidligere, men en god del av dem eier allerede en Tesla.
  • Undersøkelsen avdekker at inntekten i husholdningen er uvanlig høy.
  • Mange av Taycan-kundene er svært bilinteresserte. Noen i klassisk forstand, mens andre er mer opptatt av det tekniske bak bilene.
  • 90 prosent av de Taycan-interesserte nordmennene er menn.
  • Enkelte bytter ut små elbiler, og vil ha Taycan som bybil.
 

Scheel forteller at mange av kundene har elbil i dag, noe som kanskje ikke er så overraskende. Videre mener han det er en «god porsjon» Tesla-eiere, uten å ville utdype nøyaktig hvor mange av de 3.000 reservasjonsholderne som allerede har en Tesla parkert i garasjen.

Mannsdominert

Det Scheel imidlertid vil fortelle, er at overveldende mange av de Taycan-interesserte nordmennene som har reservert bilen, er menn.

– Kundene er forbausende maskuline. Vi skulle gjerne tiltrukket oss flere kvinner også, for 90 prosent av de på Taycan-listen er menn, forteller Porsche-sjefen.

Vi skulle gjerne tiltrukket oss flere kvinner
Morten Scheel, Porsche

Tech-interesse

Undersøkelsen Porsche-importøren har utført, avdekker at de som har reservert Porsche Taycan også er svært bilinteresserte.

– I tillegg til den kvantitative undersøkelsen har vi brukt fokusgrupper og videointervju, og der kom det frem at Taycan-kundene er veldig bilinteresserte, sier Scheel.

Men det er flere typer interesse, for ifølge Porsche-sjefen kan det deles inn i de klassisk interesserte, som gjerne har en Porsche 911, og de teknologiinteresserte, som kommer fra Tesla. Hvordan fordelingen er vil ikke Scheel spekulere i, siden dette aspektet ble avdekket utenfor spørreundersøkelsen med mange deltagere.

STORE KREFTER: Ifølge nettstedet  Automobilemag vil nye Taycan får en elektrisk motor på 215 hestekrefter foran, og en elektrisk motor bak på hele 402 hestekrefter. På bildet vises en tildekket versjon av Porsche Taycan. Uten slik maskering vil bilen forhåpentligvis se langt lekrere ut. Foto: Porsche

Høy inntekt

I tillegg til bilinteresse og mannsdominans, har Porsche også funnet ut at husholdningsinntekten til den typiske Taycan-kjøper er høyere enn snittet. Hvor mye høyere ønsker ikke Scheel å avsløre, men han trekker frem at en Porsche Taycan like gjerne kan være et alternativ til annen moro en familie kunne unnet seg.

– Familier velger seg ting man har lyst på fordi det er en opplevelse utover det praktiske. Spørsmålet er kanskje om familien vil ha en Taycan mer enn et nytt kjøkken, båt eller en annen bil.

Scheel understreker at Taycan ikke er noen billig bil, men han fremholder at det blir en gunstig bil i forhold til det du ellers ville fått, siden Taycan er avgiftsfri.

Låner opp til Porsche-kjøp

– Vi har en relativt høy finansieringsgrad selv om Porsche-kundene ofte har penger til å kunne kjøpe bilen uten lån, sier han.

– Vi har en relativt høy finansieringsgrad selv om Porsche-kundene ofte har penger til å kunne kjøpe bilen uten lån
Morten Scheel, Porsche

Etter sigende er det mange som foretrekker å finansiere Porsche-kjøpet med lån, og slik blir det for Taycan også, tror Scheel.

Leasingandelen på Taycan mener han imidlertid kommer til å holde seg lav, fordi det er uavklart hvordan momsen på elbiler kommer til å bli.

– Det smarteste er nok å velge vanlig finansiering, sier han.

Innbytterush

På spørsmål om ikke det vil bli byttet inn mange andre typer biler, når de ferske Taycan-eierne henter ut sine nye biler, later Porsche-sjefen til å være avslappet.

Han tror på et variert utvalgt innbyttebiler, men også at Taycan blir et supplement til andre biler biler i eiernes garasjer.

Utstyrsbonanza

Nordmenn elsker velutstyrte biler, og er faktisk blitt verdensmestere i å laste på med ekstrautstyr på Porscher.

– Vi ligger bare noen euro over Nederland, men Porsche i Norge er best i verden på å selge ekstrautstyr, sier Scheel.

Det refereres da til biler som allerede er solgt, ikke Porsches nye elbil. Men selv om 911- Cayenne- og Panamera-kunder krysser av for mange hundre tusen i utstyrslistene er ikke Scheel overbevist om at alle Taycan-kundene vil gjøre det samme.

– Vi spår at en god andel av reservasjonsholdere takker ja til bilen, men siden så mange ikke har eid Porsche før, kan det hende at vi selger noen biler som ikke er så voldsomt utstyrt.

VIDEO: Se Porsche Taycan gå fra 0 til 145 km/t til 0 på et hangarskip her:

Foto: Porsche

Motor
Nyheter
Nyheter
Bil