Milevis bak konkurrentene

Når Mazda endelig lanserer en elbil, er det med kortere rekkevidde enn de fleste konkurrentene. 

FLEKSIBEL: Elbilansvarlig hos Mazda, Hiroyuki Matsumoto viser hvordan forskjellige komponenter kan benyttes i drivlinjen i deres nye elektriske bil. Foto: Andreas Scheel
Bil

I et land hvor elbilkundene blir stadig mer kravstore og bortskjemt når det gjelder rekkevidde, satser Mazda på en elbil hvor det totale miljøregnskapet er prioritert fremfor rekkevidde.

– Vi tror at nordmenn er miljøvennlige. For mange er da det totale miljømessige fotavtrykket i form av CO2-utslipp gjennom bilens livssyklus viktigere enn lang rekkevidde, sier Hiroyuki Matsumoto.

Han er en av lederne for Mazdas elbilsatsing, og han avviser at de nå kommer med for lite, for sent.

– At vi lanserer en elbil først i 2020 er i tråd med vår totale strategi for å nå de kravene vi er pålagt og de målene vi skal nå. Vi mener at vi lanserer batteriteknologi riktig i forhold til den teknologiske utviklingen og prisen på den, svarer han.

Lite batteri

I praksis betyr det at Mazda neste år vil lansere en elbil med et batteri på 35,5 kWh, noe som vil gi en rekkevidde på drøye 200 kilometer. Nøyaktig rekkevidde blir ikke offentliggjort før bilen presenteres på bilmessen i Tokyo i oktober, men Mazda mener det holder.

LITE: Mazdas første elbil vil få et batteri på beskjedne 35,5 kWh og en rekkevidde på drøyye 200 kilometer. Foto: Mazda

– Mer enn 90 prosent av bilistene kjører mindre enn 100 kilometer daglig, så mer enn det dobbelte bør være nok. Vi må finne en balanse mellom kundenes faktiske virkelighet og størrelsen på batteriet, da ubrukt batterikapasitet ikke er særlig miljøvennlig, poengterer Matsumoto.

– Størrelsen på batteriet påvirker dessuten prisen, legger han til.

Ubrukt batterikapasitet er ikke særlig miljøvennlig
Hiroyuki Matsumoto, Mazda

Prisen på bilen er heller ikke klar, men det kan være lov å håpe at den blir lav, dersom den skal selge i Norge. Det tror informasjonssjef Petter Christian Grüner Brinch i Mazda Norge den vil gjøre.

Viktig for Norge

– Dette blir en viktig bil for Mazda i Norge. Rekkevidden dekker behovet for de aller fleste og totalpakken vil være attraktiv, sier han, og antyder en konkurransedyktig pris.

– Som alltid har vi fokus på design, kjøreopplevelse og kvalitet, legger han til.

Et annet argument, spesielt i Norge, er at de fleste elbileierne har to eller flere biler i husholdningen, den brukes under vinterforhold og mange kjører mindre enn 50 kilometer om dagen.

Bilen har heller ikke en spesielt kraftig motor eller rask hurtiglading.

– Vi mener at 105 kW (143 HK red.anm.) er nok for de fleste, selv om konkurrentene har kraftigere motorer. Vi vil også levere bilen med CCS-lader med en kapasitet på rundt 50 kW, røper Hiroyuki Matsumoto.

Flere versjoner

I andre land, hvor én bil i husholdningen er mer vanlig og elbiler ikke er like gunstige som i Norge, vil Mazdas nye elbil kunne leveres med rekkeviddeforlenger. Det vil være en rotasjonsmotor som kan gå på bensin, gass eller hydrogen, hvor sistnevnte kan gjøre den avgiftsfri og interessant i Norge.

FLEKSIBEL: I en ren elbilversjon er det god plass under panseret, ved siden av elmotoren og over generatoren. Foto: Andreas Scheel

Bensinversjonen blir trolig like interessant som BMW i3 med rekkeviddeforlenger, som er solgt i et antall av 46, mot snaue 20.000 rene elbiler.

For å holde prisen nede og tilpasse seg de respektive markedene er drivlinjen komponentbasert, slik at generatoren, batteriet og drivstofftanken kan tilpasses behovet.

Da konseptet og en kjørbar prototype av den nye elbilen ble vist for verdenspressen i Oslo i forrige uke, var det som en del av Mazdas Global Tech Forum, hvor strategien og teknologien ble behørig omtalt.

Kjøreegenskaper

Den vitner om at ingeniørene har videreforedlet Mazdas kjøreegenskaper ved å la bilen samhandle med sjåføren, noe sjefen for chassisutvikling, Matsuhiro Tanaka forklarer og illustrerer.

SYMBIOSE: Chassi-ingeniør Matsuhiro Tanaka bruker samspillet mellom rytter og hest for å forklare forholdet mellom sjåfør og bil i en Mazda. Foto: Andreas Scheel

– Kjøreopplevelsen er inspirert av mennesker, og det er mer naturlig å la bremsepedalen står for regenereringen. Det gir dessuten mindre energitap, mens batteriet plasserer tyngdepunktet lavt og midt i bilen. Vår såkalte G-Vectoring Control får dermed vekten mer effektivt ned i bakken, med en sømløs overføring av kreftene i både side- og lengderetningen, sier han.

HELT NY: Forkledd som den nye Mazda CX-30 fikk vi teste en prototype av Mazdas nye elbil på våte norske veier. Foto: Mazda

Etter en liten kjøretur i en prototype av bilen, kamuflert i et karosseri fra den nye Mazda CX-30, kan vi bekrefte dette. Bilen hadde riktignok ikke ESP, men selv på våt vei bekrefter den at Mazda er gode på kjøreegenskaper.

Så gjenstår det å se om det, sammen med riktig pris, er nok når produksjonsmodellen dukker opp neste år med kortere rekkevidde enn de fleste andre.

Konkurrenter

Bil Rekkevidde

BMW i3 255-310 km

Hyundai Kona Electric 449 km

Kia e-Soul 277-452 km

Audi e-Tron 417 km

Nissan Leaf 250-385 km

Tesla Model 3 415-560 km

Kilde: naf.no
mazda
elbil
rekkevidde
startsidenpromo
Nyheter
Bil