Norge eksporterer CO2-utslippene ved å subsidiere elbilene

Sjefen for Toyota i Europa, Johan van Zyl ser ironien i at Norge pumper opp olje for å subsidiere det skyhøye elbilsalget.

IRONISK: Johan van Zyl er sjef for Toyota i Europa og konstaterer at Norge subsidierer elbilsalget med oljepenger. Foto: Toyota

– Norge er verdens største laboratorium, hevder Toyota-sjef Johan van Zyl overfor Finansavisen.

Det sier han fordi Norge har mulighet til å lansere elbiler og bygge ut ladeinfrastruktur i et tempo andre bare kan drømme om, da elbiler i andre land gjerne er dobbelt så dyre som biler med konvensjonelle drivlinjer. Det skyldes at elbilene i Norge finansieres med oljepenger og CO2-utslippene eksporteres til andre land.

Alle land

Som sjef for Toyota Motor Europe skal van Zyl selge biler i hele Europa og må forholde seg forskjellige avgifts- og andre regler i alle land. Inkludert Norge, hvor myndighetene har råd til å subsidiere elbilene med oljepenger.

– Forskjeller i markedene er riktignok den generelle utfordringen til hele bransjen, også fordi Toyota produserer biler i og for hele verden, poengterer han.

EKSPERIMENTERER: Statsminister Erna Solberg og samferdselsminister Jon Georg Dale har råd til å subsidiere det høye elbilsalget med de enorme oljeinntektene. Foto: NTB Scanpix

Da kan han ikke unngå å trekke frem USA, hvor de føderale myndighetene stikker kjepper i hjulene for de enkelte statenes forsøk på strengere forbrukskrav, noe den amerikanske bilindustrien tjener på, på kort sikt, men risikerer å tape på, på lenger sikt.

Enorme investeringer

– I tillegg til de utfordringene bilindustrien alltid har stått overfor, må vi nå i tillegg forholde oss til økte krav om blant annet kommunikasjon, elektrifisering, bildeling og selvkjøring. Dette betyr store investeringer for alle, og samtidig skal vi produsere og selge biler som er overkommelige for kundene i dag, poengterer han.

Dagens unge miljødemonstranter er fremtidens kunder
Johan van Zyl, Toyota Motor Europe

Dette sier han i et eksklusivt intervju med Finansavisen i forbindelse med verdenspremieren på den nye småbilen Yaris, som er utviklet, produsert og selges kun i Europa. Dette er fjerde generasjon av bilen som har vært en bestselger siden den dukket opp i 1999, og ikke minst etter at den kom som hybrid i 2011.

Hybrid er samtidig Toyotas foreløpige svar på elektrifisering og de hevder å være størst på elbiler med 14 millioner solgte, hvorav 2,5 millioner i Europa. Han er samtidig overbevist om at ikke en enkelt teknologi vil redde verdenen, og at Toyota vil satse på dem alle.

Teknologinøytral

– En eller annen form for elektrifisering er nødvendig for å nå de stadig strengere utslippskravene i Europa, men både hybrid, plugg-inn hybrid, elektrisk og hydrogen vil være blant teknologiene som må til. Derfor bør myndighetene gjøre avgifter og regler teknologinøytrale for å få ned CO2-utslippene, så vil markedskreftene styre utviklingen, presiserer han.

KREVENDE: Johan van Zyl er smertelig klar over at Greta Thunberg og andre unge miljødemonstranter er morgendagens bilkunder. Foto: Toyota

Til tross for at Toyota ikke har rene elbiler i porteføljen har de opprettholdt salget i Norge, noe van Zyl er fornøyd med, men han vil gjerne bli enda bedre. Derfor er det ingen hemmelighet at Toyota snart vil komme med elbiler, men foreløpig går det i hybridbiler.

– Småbiler som Yaris Hybrid er viktige for å nå CO2-kravene, men vi selger dem også fordi kundene vil ha dem, poengterer Toyota Europa-sjefen.

Les også: https://finansavisen.no/motor/tester/2019/10/03/7371162/test-toyota-gt-86-mot-subaru-brz

Demonstrasjoner

En annen utfordring er den økende miljøbevisstheten, spesielt blant unge, som med Greta Thunberg i spissen demonstrerer for miljøet.

– Dagens unge miljødemonstranter er fremtidens kunder, sier van Zyl.

I forbindelse med lanseringen av fjerde generasjon Yaris forklarer han også hvorfor Toyota sverger til en drivlinje med en trinnløs CVT-kasse.

– CVT er godt egnet til å koble sammen drivlinjens forskjellige deler. Den er effektiv og kompakt, og med færre bevegelige deler er det mindre som kan gå i stykker. Holdbarheten er derfor viktig, ikke bare for drivlinjen, men også bremser og andre deler av bilen som slites mindre, sier han og fortsetter:

– At stadig flere taxier og Uber-sjåfører velger vår hybride drivlinje er et bevis på kvaliteten. At vi har vunnet 24-timersløpet på LeMans bekrefter at den har gode ytelser også, poengterer Johan van Zyl.