<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Høstrush hos bilforhandlerne

Sterk vekst i Tyskland og kraftig oppgang for Volkswagen driver det europeiske bilsalget oppover. Samtidig trøbler merker som BMW og Jaguar.

    Publisert 16. okt. 2019 kl. 10.42
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 480 ord
    KRAFTIG AKSELERASJON: Salget av Porsche steg hele 231,3 prosent i Europa i september, til snaut 7.000 biler. Foto: Håkon Sæbø

    Salget av nye personbiler i Europa endte i september opp 14,4 prosent, viser tall fra bransjeorganisasjonen Acea. Totalt ble 1.285.494 biler solgt i EU og Efta-landene i forrige måned, mot 1.123.354 i september i fjor.

    Bilnasjonen Tyskland sto for et heftig bidrag til utviklingen. Der ble det i september solgt 244.622 nye biler i september, 22,2 prosent flere enn i september i fjor. Samlet så langt i år er den tyske nybilsalgsveksten imidlertid bare 2,5 prosent.

    Storbritannia, som er på vei ut av EU, er Europas største marked, men veksten der er langt tregere enn den tyske. Det britiske nybilsalget steg i september 1,3 prosent til 343.255.

    Salgsbyks hos våre naboer

    Frankrike og Italia byr også på god vekst. Det franske salget steg 16,6 prosent til 173.443 nye biler, det italienske 13,4 prosent til 142.136 nye biler.

    Ellers utmerket Danmark og Sverige seg med 32,6 g 40,0 prosents vekst, mens salget i Norge rapporteres opp 5,1 prosent til 11.157.

    I det hele tatt var det vekst nærmest over hele Europa i september. Bulgaria var det eneste EU-landet med salgsnedgang – på 8,6 prosent. I tillegg gikk salget tilbake 23,5 prosent på Island, til 715 biler.

    SELGER 1 AV 5 BILER: Volkswagen-gruppen har styrket markedsandelen til 20,1 prosent, fra 15,7 prosent for ett år siden. Her vises VW-elbilen ID.3 frem på bilmessen i Frankfurt tidligere i høst. Foto: NTB Scanpix

    VW sluker andeler

    Blant de ulike bilprodusentene peker særlig det tyske Volkswagen-konsernet seg ut. Bilgigantens markedsandel i EU og Efta-landene er fra september i fjor til september i år styrket fra 15,7 til 20,1 prosent, etter en salgsvekst på heftige 46,8 prosent.

    For Volkswagen-merket var veksten på 58,2 prosent til 118.255 biler, mens Audi, Skoda og Seat hadde salgsvekst på 38,8, 19,9 og 57,4 prosent.

    Porsche knuser imidlertid sine konsernsøsken med en salgsvekst på hele 231,3 prosent.

    6.935 biler forlot Porsche-forhandlerne i forrige måned.

    BMW og Daimler krymper

    Foruten Volkswagen var det bare Renault-gruppen med Renault, Dacia, Lada og Alpine som vant andeler, med en økning fra 8,6 til 9,6 prosent.

    Markedsandelen til PSA Group, med merkene Peugeot, Citroën, DS og Opel/Vauxhall, krympet fra 17,8 til 16,3 prosent.

    Hyundai-gruppen med Hyundai og Kia mistet også andeler, det samme gjorde det tyske Daimler-konsernet med Mercedes-Benz og Smart, BMW-gruppen med BMW og Mini, Fiat Chrysler-gruppen med Fiat, Jeep, Lancia/Chrysler og Alfa Romeo, Toyota-gruppen med Toyota og Lexus samt Jaguar Land Rover.

    I tillegg er markedsandelene til merkene Ford, Nissan, Volvo, Mitsubishi og Honda krympet, mens Mazda har beholdt sine 2,1 prosent.

    REVERS: Nedgang på 6,6 prosent til 75.203 biler for BMW-merket gjorde at BMW-gruppens salg i september kun steg 0,2 prosent. Foto: Håkon Sæbø

    Kjente merker som BMW og Jaguar hadde tilbakegang på henholdsvis 6,6 og og 17,5 prosent i salget i september, målt mot samme måned i fjor.