Usikkerhet rundt kinesiske elbiler

Usikkerheten er stor rundt de mange nye kinesiske elbilene som er varslet til Norge. Det hindrer ikke RSA i å stase for fullt på SAIC Maxus.

HØY SELVTILLIT: Adm. direktør Frank Dunvold (t.v.) og elbilsjef Espen Kristoffersen i RSA ser frem til å selge den lille elvarebilen Maxus EV30 i tillegg til markedslederen EV80 blant de over fem kubikkmeter. Foto: Andreas Scheel
Bil

– Vi har alltid høy selvtillit på det vi driver med, sier Frank Dunvold i RSA.

Etter en mannsalder i bransjen er det mange som kan bekrefte at selvtilliten til Dunvold hos RSA i Drammen er høy. Den har økt etter at de siden april i år har importert og solgt den store elektriske varebilen Maxus EV80 og blitt markedsleder i segmentet, foran Volkswagen og Mercedes-Benz.

– Avtalen med Posten om å levere elvarebiler etter en lengre prøveperiode er en fjær i hatten, sier han. 

Maxus EV80 leveres også som en niseters personbil og er produsert av verdens syvende største bilprodusent, kinesiske SAIC, og er ikke en av de mange høytflyvende elbilene som er presentert som den neste store suksessen.

KINESISKEID: Polestar 2 er en av flere elbiler fra Kina som dukker opp i Norge neste år. Foto: Polestar

Ifølge elbilsjef Espen Kristoffersen hos RSA, er det mange som drømmer om å bli den neste Tesla.

Start-ups

– Mange av disse kalles for PPT-selskaper, fordi de har fine Power Point-presentasjoner og kanskje til og med noen biler, men det skal mer til for å lykkes, understreker han og får støtte av Dunvold:

KINAELBIL: Hedin Automotive inngikk før helgen en avtale med den kinesiske elbilprodusenten Byton om å være en strategisk salg- og servicepartner i Nord-Europa. Foto: Byton

– En rekke kinesiske bilprodusenter som er mer start-ups på utkikk etter kapital enn reelle bilprodusenter, kommer til Europa og Norge for å vise seg frem. Da får de stor oppmerksomhet, spesielt her i Norge, og bruker dette mot investorer i Kina. Om og når vi får se bilene er imidlertid usikkert, ikke minst fordi finansmarkedene i Kina er blitt betydelig strammere, tror Dunvold.

Listen over disse elbilprodusentene er lang, og bare i Norge har merker som Aiways, Chery, Sono, Nio, Byton, DFSK og Seres fått stor oppmerksomhet. De tre sistnevnte har riktignok inngått importøravtaler med henholdsvis Hedin Automotive og Autoindustri og er planlagt lansert i Norge i 2020.

Dropper MG

At det er stor usikkerhet rundt import av kinesiske elbiler ble bekreftet i forrige uke. Danske Nic. Christiansen, som forhandler og importerer Jaguar og Land Rover i Norden, varslet da at deres planlagte samarbeid med kinesiskeeide MG og deres elbiler ikke blir noe av. Det skyldes at distribusjonsformen og ettermarkedet ikke er økonomisk attraktivt for importøren og forhandlerne.

– Det tidligere engelske bilmerket MG er for øvrig også eid av SAIC, men for Maxus har de skjønt at de trenger en lokal importør og ikke et europeisk handelshus basert i Nederland. Samtidig har vi skjønt at vi trenger en tradisjonell bilprodusent og ikke en start-up, sier RSA-sjefen.

At de nå har kommet i gang med elbiler skyldes blant annet at de fikk ekstra kapasitet da FCA selv overtok importen av Jeep, Fiat og Alfa Romeo i 2016. RSA sitter dessuten igjen med importen av Suzuki og Izusu, samt 32 forhandlere, hvorav 11 egeneide, som også selger Fiat og Jeep.

– Selv uten ledning gjør Suzuki det bra, da vi har fire modeller med firehjulstrekk til under 400.000 kroner. Pickup-trucker fra Izusu ligger dessuten an til å sette salgsrekord med over 1.200 biler i år, sier Dunvold.

Ny elvarebil

RSA er i tillegg i ferd med å begynne salget av den nye elvarebilen EV30, som skal ta opp kampen med Nissan NV200, Renault Kangoo, Peugeot Partner og Citoën Berlingo i volumsegmentet.

Dette er en bil som er bygget som en ren elbil og derfor får større nyttelast enn konkurrentene. Den kan leveres med to batteristørrelser på 35 og 52,5 kWh som gir en rekkevidde på henholdsvis 220 og 300 kilometer. Ifølge Kristoffersen holder dette i massevis for brukere i byområder, og fordelen er mange.

– Det viser seg at eierkosten for mange brukere av elvarebiler blir gunstig på grunn av Enova-støtten på 50.000 kroner samt besparelser på drivstoff, årsavgift, service og bompenger. Dessuten er vi nødt til å ha elvarebiler hvis vi skal være med på anbudskonkurranser og miljøeffekten er en bonus, sier Kristoffersen, som har mer å glede seg til.

KINALUKSUS: Den luksuriøse elektriske SUV-modellen Seres SF5 med en rekkevidde på 525 kilometer og 700 hestekrefter, blir neste år et søstermerke av Subaru, som også eies av Nils Petter Gills Autoindustri. Foto: Seres

SAIC ligger nemlig ikke på latsiden når det gjelder elektriske personbiler fra Maxus og allerede i 2020 vil RSA begynne salget av en syvseters elbil og i 2021 en SUV fra Maxus. Mindre personbiler er ifølge Dunvold også interessant.

– Vi kan selvfølgelig se på MG og andre merker, men da trenger vi reelle biler og en distribusjonsavtale vi kan leve med og av, sier han. 

Elbiler til Norge i 2020

  • Nye kinesiske

Byton M-Byte

DFSK E3

Lynk & CO

Maxus Ecuniq 5

Polestar 2

Seres SF5

Wey

  • Usikre kinesiske

Aiways U5

Chery

MG ZS EV

Ni ES6

Sono Sion (NEVS)

  • Etablerte merker

Audi e-tron sportback

BMW iX3

Citroën C4 electric

DS3 Crossback electric

Ford Mach-1

Honda e

Mazda MX-30

Mercedes-Benz EQV

Mini cooper SE

Opel corsa e

Opel Mokka e

Peugeot e-208

Peugeot e-2008

Porsche Taycan

Seat Mii electric

Seat el-Born

Skoda Citigo

Skoda Vision iV

Volvo XC40 electric

VW e-Up

VW ID.3

VW ID.4