Stor interesse for Fords nye elbil, Mustang Mach-E

Den helelektriske SUV-en Ford Mustang Mach-E, samt Kuga og Explorer som plugg-inn-hybrider, skal redde Ford i Norge.

Intervju med Ford Motor Norge-sjef Per Gunnar Berg.
Bil

Los Angeles/Tjuvholmen:

– Mer enn 450 kunder betalte et depositum på 5.000 kroner før klokken 08.00 i går morges. Vi har 15.000 interessenter på liste, og 2.500 av dem kommer hit til Skur 13 på Tjuvholmen mandag og tirsdag før bilen skal videre til andre land i Europa, sier Per Gunnar Berg.

Ifølge nyhetstjenesten Bilnytt.no hadde antall reservasjoner økt til over 1.000 ved lunsjtid, og kontraktene strømmer visstnok fortsatt på, uten at Ford vil spesifisere antallet.

STOLT: Adm. direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge viste i går stolt frem den nye elektriske SUV-en Mustang Mach-E for pressen, forhandlere og noen av de 15.000 interessentene. Foto: Andreas Scheel

Som adm. direktør i Ford Motor Norge siden 2015 har Berg sett personbilsalget halvere seg, og registreringene ender trolig på under 4.000 biler i år, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Så sent som i 2011 var antallet 12.991, men nå ser han lyset i tunnelen, selv om elbilen ikke dukker opp før om et år.

Salgsmål

– Norge er et prioritert marked, og vi kan love et stort volum biler i slutten av 2020. Vi tror ventetiden er akseptabel, spesielt fordi det produktet vi har er unikt. Den har SUV-plass, lang rekkevidde, god pris, og det er en Mustang, legger han til.

RIMELIG: Interessen for den nye Ford Explorer Plug-in Hybrid med 457 hestekrefter, syv seter, 42 kilometers elektrisk rekkevidde og en pris fra 819.000 kroner er ment å konkurrere med den betydelig dyrere Volvo XC90. Foto: Ford

Noen salgsmål vil han ikke ut med, og det gjelder også plugg-inn-hybridene av Kuga og Explorer, som dukker opp henholdsvis allerede rundt årsskiftet og i februar.

– Etterspørselen i Norge etter Explorer plugg-inn-hybrid er den største i Europa, og med en pris på en kvart million kroner lavere enn Volvos XC90 har vi stor tro på den. I tillegg vil Kuga plugg-inn-hybrid bli populær, tror Berg.

Norge er et prioritert marked, og vi kan love et stort volum biler i slutten av 2020.
Per Gunnar Berg, Ford Motor Norge

Rekkevidde

Det tilsynelatende eneste saliggjørende når det gjelder elbiler i Norge i dag, er rekkevidde. Det tror sjefen for Ford i Europa, Stuart Rowley, vil endre seg.

VIKTIG: Sjefen for Ford Motor i Europa, Stuart Rowley, understreker at den nye elbilen Mustang Mach-E er viktig både i USA, Europa og ikke minst Norge. Foto: Nicolai Giil

– Jo lengre rekkevidde, jo større må batteriet være. Og det går ut over kjøreegenskapene. Folk går kanskje for den utgaven med størst rekkevidde først, men så skjønner de etterhvert at de egentlig ikke trenger det, sier Rowley.

– Hvilke biler er hovedkonkurrentene?

– Vi nevner ikke spesifikt, men bilen er siktet mot selve hjertet av markedet – ikke som en premiumbil med svært lave produksjonstall, sier han uten å nevne Tesla.

Norge er ledende i bruken av elektriske biler. De blir et laboratorium.
Stuart Rowley, Fords Europa-sjef

– Er bilen mer viktig for Ford Europa enn Ford Amerika?

– Den er veldig viktig for begge, poengterer Rowley.

Norge viktig

– Hvordan tror du at Mustang Mach-E vil endre konkurransen i det europeiske markedet?

– Jeg mener vi kommer til å være ekstremt konkurransedyktige. Vi bringer inn et unikt produkt, som vil bli en benchmark. Mach-E er vår første bil vi har bygget for å være elbil fra første dag. Det er en skikkelig Mustang, presiserer Europa-sjefen.

Designdirektør i Ford Motor Company, Aamko Lennarts, underdriver ikke Norges rolle i lanseringen av bilen.

– Hvor viktig er Norge for denne bilen?

– Det viktigste, ler Aamko Lennarts med glimt i øyet.

– Norge er ledende i bruken av elektriske biler. De blir et laboratorium. Norske bileiere vil være de første til å møte på mange utfordringer. Vi ønsker å lære fra dem og adressere problemene og ekspandere i Europa, skyter Stuart Rowley inn.

Store investeringer

Tilbake i Oslo legger ikke Norge-sjefen skjul på at de har vært involvert i mye som har med elbilsatsingen å gjøre.

– Norge, vår erfaring og kunnskapen om elbilmarkedet har vært en viktig del av satsingen i det såkalte Team Edison-prosjektet, hvor Fords fremtid meisles ut. Med 11 milliarder dollar i investeringer på elektrisitet har vi stor tro på suksess, sier Per Gunnar Berg.

ford
ford mustang
ford mustang mach-e
elbil
ford kuga
ford explorer
plugg-inn-hybrid
lansering
Nyheter
Bil