Diesel overtar bruktimporten

Mens færre elbiler og høy eurokurs drar bruktbilimporten mot bunnrekord, øker importen av dieselbiler.

ENDRING: Øyvind Berger i Engine Room har i mange år importert alle typer biler, men nå blir det færre elbiler og flere dieselbiler. Foto: Håkon Sæbø
Bil

– Mens salget av bruktimporterte elbiler nå raser, øker etterspørselen etter dieselbiler, sier Øyvind Berger i Engine Room.

Dette bekreftes av tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) hvor antall registrerte dieselbiler er økt 9,1 prosent til 2.489 biler så langt i år. Importen av bensinbiler er opp 0,5 prosent til 3.114, mens antall bruktimporterte plugg-inn hybrider er ned 24,3 prosent til 2.283 biler.

Markedet for billige, brukte elbiler er mettet
Øyvind Berger, Engine Room

Færre elbiler

Det er imidlertid bruktimporten av elbiler som raser og volumet har falt 41,9 prosent til 6.328 biler så langt i år. Dette står for brorparten av totalnedgangen som ifølge OFV er på 26,4 prosent til 14.360 biler pr. 17. november.

NYERE BRUKT: Bertel O. Steen har i en årrekke importert såkalte endagsbiler av typen Kia Soul til Norge for å dekke etterspørselen. Foto: Håkon Sæbø

– Markedet for billige, brukte elbiler er mettet, samtidig som det kommer stadig flere nye elbiler på markedet, sier Berger.

Etter 18 år som storselger og leder i Stenshagen og Bilia-systemet, etablerte Berg for syv år siden Engine Room som hovedsakelig solgte bruktimporterte biler fra Tyskland. Bransjen har imidlertid endret seg kraftig siden det, og elbilene har overtatt stadig mer av salget fra diesel- og bensinbilene. Inntil nå.

Rekkevidde

Trenden med et fall i bruktbilimporten, og da spesielt for elbiler og plugg-inn hybrider, er ifølge adm. direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsvforening (BIL) noe som vil fortsette.

BRUKBILIMPORTEN

– De fleste brukte elbilene som er tilgjengelige i Europa har kort rekkevidde, og det norske markedet etterspør nå stadig nyere teknologi og lenger rekkevidde. Neste år dukker det dessuten opp en lang rekke store, attraktive og rimelige elbiler med lang rekkevidde, sier han.

MER NYTT: Adm. direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening tror nye elbiler med lengre rekkevidde vil fortsette å presse bruktimporten ned. Foto: Andreas Scheel

På vegne av bilimportørene forventer Andresen at elbilene vil stå for mellom 55 og 60 prosent av alt nybilsalg neste år. I tillegg vil de nye plugg-inn hybridene med lengre rekkevidde øke kraftig fra dagens 12,3 prosent.

Dyr valuta

– I tillegg gjør den høye eurokursen det mindre attraktivt å bruktimportere biler, sier BIL-sjefen.

Det merker også Øyvind Berger, noe som påvirker måten han driver virksomheten på.

– I tillegg til den høye eurokursen gjør den politiske usikkerheten det vanskelig å importere biler til lager for så å selge dem. Nå har vi heller pengene stående i banken i stedet for i varelageret og venter til kundene kommer med en bestilling, før vi henter den bilen de ønsker, forklarer han.

DIESELVINNER: Volvo XC60 topper bruktimportstatistikken for dieselbiler foran Volvo V90 og BMW 5-serie. Foto: Håkon Sæbø

Historisk var det hovedsakelig tyske premiumbiler med relativt store motorer og mye utstyr som ble bruktimportert til Norge fra årtusenskiftet. Gunstig eurokurs, god tilgang på biler i Europa og få bruktbiler i Norge bidro til at bruktimporten stort sett har ligget rundt 30.000 biler i året.

Annerledeslandet

I 2013 begynte etterspørselen etter elbiler å ta seg opp i Norge, samtidig som tilbudet var større enn etterspørselen i utlandet. Gunstige refusjonsregler i eksempelvis Frankrike gjorde samtidig importen gunstig for begge parter inntil slike smutthull ble tettet.

Flere importører, med Bertel O. Steen og Kia i spissen, hentet i tillegg flere tusen biler årlig på kvoter fra utlandet etter en dags registrering. Dette toppet seg i fjor med 11.896 bruktimporerte elbiler før det nærmer seg en halvering i år.