TAR IGJEN DET TAPTE: Thomas Øvreseth, adm. direktør hos Insignia, kan fortelle om et rekordresultat på 40 millioner i 2019. Her med storselgeren Jaguar I-Pace og nyoppussede lokaler i Konows gate i Oslo. Foto: Håkon Sæbø

Tjener 40 millioner på elbilsalg

Det blir tidenes rekordår for Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia i Oslo. Resultatet øker med 250 prosent, men neste år blir tøffere, spår adm. direktør Thomas Øvreseth.

– Vi fikk en pris for å være den første Jaguar-forhandleren i verden som nådde 1.000 I-Pace, forteller Thomas Øvreseth.

Han er adm. direktør for Oslos Jaguar Land Rover-forhandler, og er tydelig stolt over elbilbragden. Det vises frem et skilt i syrefast stål som ble gitt i gave fra fabrikken.

Og Øvreseth har grunn til å være stolt nå, etter flere magre år med slunkent salg i store, nye og kostbare lokaler over Kværnerbyen i Lodalen.

Kraftig minus

2017 endte med et resultat før skatt på minus 7,6 millioner kroner, som nesten veltet hele driften.

Så kom redningen i form av elbilen Jaguar I-Pace, som Insignia solgte 379 stykker av i fjor.

– I år ser det ut til at vi selger 780 I-Pace. Det har vært en fantastisk opplevelse for oss, selvfølgelig på grunn av volumet, men det har også satt Jaguar skikkelig på kartet i Norge. Vi har fått mange nye kunder, og det er veldig viktig for oss, forteller Øvreseth.

I år ser det ut til at vi selger 780 I-Pace. Det har vært en fantastisk opplevelse for oss
Thomas Øvreseth, Insignia

Rekordresultat

Mens 2018-resultatet før skatt endte på 16 millioner kroner – en ny rekord for bilbutikken – spretter 2019-resultatet opp i hele 40 millioner kroner.

– Det betyr rett i underkant av 5 prosents resultatgrad og det er vi meget fornøyd med, sier Øvreseth.

Insignia

  • Startet i 1974 med verksteddrift for Jaguar i Oslo og begynte senere med import av Jaguar til Norge under navnet Jaguar Norge.
  • Har vært Aston Martin-forhandler siden 1993 og begynte i tillegg med Morgan i 2007.
  • Ble Land Rover-forhandler i 2012.
  • Forhandler i dag Jaguar, Land Rover, Morgan og Aston Martin fra lokalene i Konows gate i Oslo.
  • Eies av Henrik Hagen (57 prosent), Frithjof Bache-Wiig (28,5 prosent) og Thomas Øvreseth 14,3 prosent).

Han forteller at de leverer totalt leverer 930 nye Jaguarer og Land Rovere, i tillegg til en håndfull biler fra Aston Martin og Morgan, som de importerer til Norge. I tillegg kommer 280 bruktbiler. Det betyr at Insignia, som normalt leverer 450 til 500 biler i året, nå ender opp med å gi 1.200 nordmenn ny bil.

Omsetningen havner på om lag 850 millioner kroner.

– Det er fantastisk, men det ligger enormt med arbeid bak får å få det til. Vi begynte forberedelsene høsten 2017, med planlegging rundt hvordan vi skulle håndtere dette volumet. Da vi avsluttet 2017 var vi 25 medarbeidere, og i dag er vi 40, forteller Øvreseth.

– Armer og bein og kaos

Som hovedstadens eneste Jaguar-forhandler er det kanskje lett å tro at rekordresultatene kom lett for Insignia.

Insignia

(Mill. kr)2019*20182017
Driftsinntekter850,0526 ,2253,4
Driftsresultat-19,4−5,1
Resultat før skatt40,016,0−7,6
Årsresultat-12,2−5,9

*Foreløpige tall

Den enorme etterspørselen etter elbiler, kombinert med at Jaguar var tidlig ute med en elektrisk luksusbil med anstendig rekkevidde, skulle tilsi at alle piler pekte opp.

Øvreseth er imidlertid rask til å påpeke at det finnes en konkurrent, Motorpool, på Billingstad i Bærum, og at logistikken rundt de mange elbilene var krevende for Insignia.

– Vi jobbet med å etablere rutiner for å skape god logistikk. Uten dette hadde vi ikke hatt sjanse til å gjennomføre alle salgene, sier han.

Direktøren trekker frem at det med vekst kommer økte kostnader og krav til skikkelig kontroll på likviditet.

– Mange har fått voldsomt vekst men også økte kostnader og gått på trynet. Det skal ikke bare være armer og bein og kaos, sier Øvreseth.

Ingen utbyttefest

Insignia eies av Henrik Hagen, Frithjof Bache-Wiig og Thomas Øvreseth. Men selv om de tre eierne har måttet tåle tunge år med salg av til dels ukurante diesel- og bensinbiler, er det ikke duket for noen store utbytter nå.

– Vi er opptatt av å drive en sunn forretning. Vi bygger egenkapital og investerer for fremtiden, sier Øvreseth.

Han viser til at de skal ansette ytterligere syv personer til neste år, og at servicetilbudet skal rustes opp kraftig.

RUNDET 1.000: Insignia har solgt over 1.000 slike Jaguar I-Pace, som er bilmerkets elektriske variant. Foto: Håkon Sæbø

– Det har vært kunder som ikke har vært fornøyd?

– Ja, det har det. Gjennom hele høsten 2018 og våren i år har vi overlevert mellom 10 til 15 nye I-Pace hver eneste dag. Alt skal håndteres, så i de mest pressede situasjoner har det nok vært kunder som har opplevd at det har vært vanskelig å nå oss på telefon og vanskelig med time på verksted.

Nå overtar Insignia lokalene til et bilglassfirma i byggets første etasje for å lage et eget diagnosesenter for elbilkunder. Byggingen er i full gang.

– Fabrikkservicetiden på I-Pace er 1,7 timer, men vårt mål er å få det under 40 minutter, slik at vi kan utføre service mens kunden venter, sier Øvreseth.

Salgsnedgang

Neste år skal Insignia levere langt færre Jaguar I-Pace enn i år. Øvreseth kaller det en normalisering av etterspørsel, men ser likevel for seg at et anselig antall biler skal rulle ut de høye glassdørene øverst i Lodalen.

– Jeg tror vi i alle fall skal klare å selge 400 I-Pace fra Insignia neste år, på tross av at det kommer mange nye elbiler, sier han.

Det blir mye konkurranse så nå må vi vise at vi er flinke bilselgere, ikke bare ordremottagere
Thomas Øvreseth, Insignia

For i likhet med mange andre i bilbransjen, erkjenner Øvreseth at bilmarkedet blir tøft til neste år.

– Det blir mye konkurranse, så nå må vi vise at vi er flinke bilselgere, ikke bare ordremottagere. Man kan ikke bare selge på gode renter og leasingpriser, men vi mener at vi har en av markedets beste elbiler og ser lyst på 2020. Insignia har aldri vært i en bedre posisjon ved inngangen av et nytt år noen gang, sier Øvreseth.

Ikke bare elbil

I tillegg til den ventede luksuselbilen Jaguar XJ, hvor lanseringen ikke er bekreftet, kommer det et skred av ladbare biler fra det britiske selskapet neste år. Blant annet kommer nye Land Rover Defender som ladbar hybrid, i tillegg til ladbar utgave av Range Rover Evoque, Velar, Discovery Sport og Jaguar F-Pace.

IKKE BARE ELEKTRISK: Insignia, her med adm. direktør Thomas Øvreseth, selger også store SUV-er med V8-motorer. Foto: Håkon Sæbø

Øvreseth har samtidig tro på at salget er variert. Han lener seg over en diger Range Rover med store felger, V8 og over 500 hestekrefter.

– Vi skal ikke bare leve av elbiler. Vi skal også selge Land Rover Discovery med dieselmotorer og Jaguar og Range Rovere med bensinmotorer, sier han.

Generasjonsskifte

Med skjerpet konkurranse og utfordringer med overgangen til elbilsalg, går det en konsolideringsbølge gjennom landets bilforhandlernettverk. Frittstående forhandlere selges til kjeder, og de private importørene styrker sin posisjon.

Insignia er en av ganske få bilforretninger som ikke har noe nettverk å støtte seg på. Det later ikke til å bekymre Øvreseth, men han trekker frem at Insignias tre eiere har litt forskjellig alder, og at det ikke er unaturlig å se på et generasjonsskifte.

– Jeg mener at Insignia er en såpass solid forretning med kompetanse, portefølje og  beliggenhet at vi er interessante for større aktører. Det hadde vært veldig positivt å få med en større eier med lang horisont, sier han.