<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

BMW størst på luksus

Nå er ikke alle BMW-modellene luksusbiler, men blant premiummerkene topper de salget på verdensbasis for 16. gang.

    Publisert 10. feb. 2020 kl. 20.54
    Oppdatert 13. feb. 2020 klokken 09.57
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 723 ord
    ØKER MEST: Ikke bare har BMW god vekst og er størst i luksusbilsegmentet, det er deres M-divisjon, her representert ved M8 Convertible, som øker mest. Foto: BMW

    De fleste av verdens bilprodusenter har offentliggjort offisielle globale salgstall for 2019, og BMW topper igjen listen blant premiumprodusentene. Fasiten ble 2.450.157 biler etter en vekst på 3,3 prosent. Dette inkluderer M- og i-modeller samt en håndfull Mini Electric, som inngår i i-tallene.

    SUKSESS: Audi hadde en global vekst på 1,8 prosent i fjor, men elbilen e-tron bidro til at salget i Norge økte med 53,6 prosent. Foto: Håkon Sæbø

    5.152 Rolls-Royce, 175.162 BMW motorsykler og 346.639 Mini holdes utenfor, men med en vekst på henholdsvis 25,4 og 5,8 prosent for de førstnevnte er det god stemning i München. Selv om Mini hadde en nedgang på 4,1 prosent.

    M-divisjonen hadde forøvrig en vekst på 32,2 prosent til 135.826 biler, så det er de dyreste modellene som øker mest.

    ELBIL: I Norge er det elbilen EQC som vil sørge for å holde Mercedes-Benz høyt oppe på salgslistene i år. Foto: Håkon Sæbø

    Dette bekreftes i Stuttgart, der Mercedes' AMG-divisjon kan vise til en vekst i fjor på 11,8 prosent til 132.136 biler. Veksten til Mercedes-Benz totalt var på 1,3 prosent til 2.339.562, men når de tar med 116.800 Smart, passerer de hårfint BMW (eksklusive Mini), og kaller seg likevel verdens største luksusbilprodusent.

    Elbillandet

    Slik er ikke situasjonen i Norge, der Tesla var det klart største premiummerket i fjor etter mer enn en dobling av salget. 18.798 biler betyr at 5,1 prosent av det globale Tesla-salget skjer i Norge, noe ingen av de andre merkene kan matche.

    NORGESMESTER: Tesla Model 3 ble Norges klart mest solgte bil i fjor og bidro til at Tesla knuste sine norske premiumkonkurrenter. Foto: Håkon Sæbø

    Det kan imidlertid skje blant elbilene i år dersom de forventede 10 prosentene av Porsche Taycan-produksjonen på rundt 20.000 biler blir allokert til Norge. BMWs i-3, Audis e-tron, Jaguars I-Pace og Mercedes-Benz EQC har også en relativt stor andel av sitt elbilsalg i Norge, noe som også løfter totalen for disse merkene her hjemme.

    Jaguar mer enn doblet salget i Norge i fjor, mens Audi hadde en økning på 53,6 prosent. Nedgangen for Mercedes-Benz og BMW skyldtes stans i produksjonen av flere plugg-inn-hybrider på grunn av overgangen til de nye WLTP-målingene.

    NORSK DOBLING: Jaguar Land Rover hadde en nedgang i globalt bilsalg i fjor, men elbilen Jaguar I-Pace bidro til at salget mer enn doblet seg i Norge. Foto: Håkon Sæbø

    Den samlede premiumandelen er uansett meget høy i Norge med nærmere 40 prosent av totalsalget. Der bidrar også Audi godt, selv om de ikke klarte å dekke etterspørselen etter biler i fjor. Det håper de å gjøre i år, og har som målsetting å øke salget i Norge med minst 35 prosent til over 10.000 biler.

    Vekstvinneren

    På global basis var Tesla den soleklare vekstvinneren blant premiummerkene i fjor, med en vekst på nær 50 prosent til 367.200 biler. Omsetningen øker derfor dramatisk, og med overskudd i fjorårets to siste kvartaler har aksjonærer og investorer fått blod på tann. De presset dermed aksjekursen opp fra rundt 400 dollar for et år siden til 887 dollar tirsdag i forrige uke.

    ELSPORTSBIL: Porsche har hatt en jevn og god vekst i mange år, men 2020 blir året da det virkelig tar i Norge, takket være elbilen Taycan. Foto: Porsche

    Etter solid vekst og høyt salg i Norge i 2018 fikk både Volvo og Porsche en liten nedtur i Norge i fjor. Med Taycan og XC40 Recharge på trappene tyder alt på vekst også i Norge i år, men globalt hadde begge merkene en eventyrlig vekst i fjor.

    VEKSTAMBISJONER: Lexus, her ved elbilen UX 300e. Foto: Lexus

    Det samme hadde Lexus, men de kunne vise til vekst i Norge også. Med elbilen UX 300e klar for levering i fjerde kvartal 2020 er ambisjonsnivået å øke salget ytterligere også i Norge, selv om konkurransen blir tøff mot alt fra MG ZS og Peugeot e-208 til VW ID.3 og DFSK E3.

    Luksusbilsalget 2019

     

    Bilmerke Globalt salg Vekst i prosent Salg i Norge Vekst i prosent

    BMW 2.450.157 3,3 10.330 −16,2

    Mercedes-Benz 2.339.562 1,3 3.363 −46,1

    Audi 1.845.550 1,8 7.393 53,6

    Lexus 765.330 10,0 1.009 9,2

    Volvo 705.452 9,8 10.056 −11,6

    Jaguar Land Rover 557.706 −6,0 3.561 116,0

    Tesla 367.200 49,7 18.798 118,2

    Porsche 280.800 9,6 585 −21,9