Ny Volvo-sjef har fått møkk på hendene

Rita Kristin Broch overtok Volvo-rattet 1. desember. Nå begynner hun å lære bransjen og vet hva som skal til for å lykkes.

SKYNDER SEG SAKTE: Adm. direktør Rita Kristin Broch i Volvo Car Norway er opptatt av å skape vekst, men først må hun lære bilbransjen. Foto: Andreas Scheel
Bil

– Jeg har vært utplasseringselev og fått olje på hendene. Dette er viktig for å forstå virksomheten jeg skal lede. Nå blir min viktigste oppgave å skape lønnsom vekst, sier den relativt ferske adm. direktøren i Volvo Car Norway, Rita Kristin Broch.

Det vi si hun fikk olje på hanskene, for bilmekanikere er nøyere med helse, miljø og sikkerhet enn tidligere.

– Erik og Tor Erik på verkstedet hos Nardo Bil på Leangen i Trondheim lærte meg å skifte oljefilter, sjekke bremsene med avanserte IT-systemer, bytte luftfilter og vindusrute, sier hun.

Lastebil

Det er ikke dette hun skal drive med til daglig, men etter flere år som adm. direktør i Diplom-Is, har hun mye å lære. Der lærte hun forøvrig å kjøre lastebil, og vet viktigheten av at de 300 kjøretøyene de hadde måtte fungere.

SKITT UNDER NEGLENE: Volvo-sjef Rita Kristin Broch har lært å mekke av Tor Erik Stensaker og Erik Fjellås hos Nardo Bil. Foto: Jørgen Moe

– Alle bransjer er unike og jeg må sette meg inn i interesselandskapet, med konkurrenter, myndigheter, kunder og ikke minst forhandlerne. Det er tross alt de som gjør jobben og vi er kun en fasilitator for dem, sier hun og trekker frem en stor forskjell mellom is og bil:

– Bil er et produkt man selger flere ganger og vi har en lang verdikjede, sier Broch, som også har ledererfaring fra Sunkost, Raise Gruppen, TUI og Lilleborg.

– I tillegg til å lære bransjen, lytte til kompetansen som finnes hos medarbeiderne på hovedkontoret og hos våre forhandlere, tar jeg med meg det jeg har av erfaring og skal sette dette sammen for å lage gode mål og planer, legger hun til.

Stor vekst

For å lære bransjen har hun de første 2,5 månedene i sjefsstolen besøkt forhandlere og verksteder, snakket med sine nye kolleger hos importøren, og hun kan også trekke på sin forgjenger, Øystein Herland. Han er nå prosjektdirektør hos Volvo i Gøteborg etter å på 20 år ha vært med på å løfte Volvo fra rundt 3.000 biler i året til 10.000 biler årlig de siste ti. 

LADBAR: Plugg-inn hybriden Volvo XC60 T8 har bidratt godt til Volvos gode salg de siste årene. Foto: Håkon Sæbø

– Jeg er privilegert som kan trekke på kompetansen fra min forgjenger, men vi har også mange medarbeidere på huset med lang erfaring og mye kompetanse. Vi har også mange trofaste forhandlere, og god kontakt med Volvo i Gøteborg, så det er mye jeg kan nyttiggjøre meg, legger hun til.

Broch gir ikke uttrykk for at hun skal revolusjonere virksomheten, men bygge videre på det Volvo lenge har satset på.

– Jeg må fortsette å skape vekst og lønnsomhet. Noe av det skal skje ved at vi står for en stadig større del av verdikjeden. Over en periode på gjerne 10 til 15 år skal vi ikke bare selge bilen. Vi ønsker også å stå for en større del av kundereisen, hvor alt fra å foreta service og gjøre reparasjoner til å bytte ruter og tilby dekkhotell inngår, poengterer hun.

Riktige modeller

For å selge bilene er hun også avhengig av å ha en riktig portefølje, noe Volvo har hatt de siste årene, både globalt og ikke minst i Norge. Siden 2017 har to tredjedeler av bilene vært plugg-inn hybrider og nå kommer elbilen XC40 Recharge.

ELBIL: Etter sommeren vil norske kunder kunne kjøre Volvo helelektrisk med XC40 Recharge. Foto: Volvo

– Riktig portefølje på nybil er viktig, men vi satser også på bruktbiler gjennom Volvo Selekt, hvor vi med garanti over 7 år eller 150.000 kilometer holder kundene lenger inne hos våre egne forhandlere, forklarer hun.

Om ikke født i en Moskvitch, ble hun hentet på sykehuset i en, og vokste opp i en VW Boble. Hennes første bil som 18-åring var en Mazda 323 med 1,4 liters motor og fem gir som dermed oppnådde høy hastighet i nedoverbakker.

Bil med sjel

– Jeg er nok over gjennomsnittet interessert i bil og har kjørt både Toyota, BMW og Audi, før jeg nå kjører en XC90. Jeg har dessuten alltid snudd meg etter biler som Amazon og P1800 da bilene fra Volvo har sjel, hevder hun.

Det kan være viktig hvis hun skal nå målene om videre vekst.

rita kristin broch
volvo
Nyheter
Bil