KjøpLogg inn
+ mer
HYPER: På bilmessen i Genève i mars lanserer Automobili Pininfarina sin nye hyperbil, den fullelektriske Battista.  Foto: Pininfarina

Skal importere verdens dyreste elbil til Norge

Nils Kjetil Tronrud skal selge verdens dyreste elbil via en ny forhandler. Prislappen er på 21 millioner kroner.

Publisert 18. feb. 2020 kl. 20.38
Oppdatert 20. feb. 2020 klokken 09.51
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 492 ord

Det er i den nyeste episoden av Finansavisens podcast om bil, «Mil etter Mil – en podcast om Bil», at investor Nils Kjetil Tronrud slipper nyheten om at han blir agent for bilmerket Automobili Pininfarina i Norge. 

Du kan høre podcasten her, eller via iTunes eller Spotify:

Gjennom selskapet Brooklands Motors, som allerede forhandler Bentley i Norge, skal de kostbare elbilene selges. Brooklands Motors er eid av Nils Tronrud og latviske Valdis Spredzis.

INVESTOR: Nils Kjetil Tronrud driver med Bentley, Jaguar og Land Rover. Nå skal han bli agent for italienske Pininfarina. Foto: Håkon Sæbø

Den fullelektriske bilen heter Pininfarina Battista og skal ha en effekt på 1.900 hestekrefter. Ifølge Tronrud skal den akselerere til 100 kilometer i timen på under 2 sekunder. 12 sekunder etter start skal den kunne klare hele 300 kilometer i timen.

Pininfarina Battista

  • Elektrisk hyper-GT-bil oppkalt etter grunnleggeren av Pininfarina, Battista «Pinin» Farina. 
  • Karosseriet er produsert i karbon med aluminiumsforsterkninger.
  • Vil bli bygget i 150 eksemplarer.
  • 1900 hestekrefter gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på under 2 sekunder.
  • 0 til 300 km/t skal gå på under 12 sekunder, og topphastigheten blir på over 350 km/t. 
  • Fire elektriske motorer, én på hvert hjul, gir kontinuerlig firehjulsdrift. 
  • Har et Li-Ion-batteri på 120 KW fra Rimac med hurtigladekapasitet på inntil 180 KW. 
  • Rekkevidden i henhold til WLTP vil være 500 km.

Til sammenligning klarer Porsches elektriske toppmodell, Taycan Turbo S, 0 til 100 på 2,8 sekunder. Pininfarina Battista forventes å være betydelig raskere også i høyere hastigheter.

Battista blir vist for verden på bilmessen i Genève 3. mars. Det skal kun produseres 150 stykker.

Få eksemplarer

Bentley-forretningen i Norge har som mål å selge 40 britiske biler i år, men av den italienske hyperbilen håper Tronrud på to eller tre biler – til tross for prisen på 21 millioner kroner.

HEFTIG: Pininfarina Battista har 1.900 hestekrefter og skal klare 0 til 300 kilometer i timen på under 12 sekunder. Foto: Pininfarina

– Har du noen potensielle kjøpere?

– Vi har noen tanker om hvem vi skal henvende oss til, sier Tronrud i Finansavisen-podcasten.

Han er klar på at dette er for spesielt interesserte, og trekker frem at flere Battistaer er i Europa er forhåndssolgt er til bilsamlere og entusiaster.

Brooklands Motors

  • Importør og forhandler av Bentley og nå agent for Automobile Pininfarina i Norge og Sverige.
  • Representerer begge merker i Stockholm og Malmø. I Norge åpner Brooklands nye lokaler for begge merker på Billingstadsletta 31 i Asker sommeren 2020. 
  • Eid av XPND Holding ved Nils Tronrud og Luxury & Sports Cars ved Valdis Spredzis.

Tronrud tror den svært raske elbilen kan bli en god investering fordi det blir bygget så få.

– Med Automobili Pininfarina representerer vi ikke bare noe av det mest spennende innen bilverdenen i dag, men også banebrytende teknologi og design, sier investoren. 

Ser mot Sverige

Brooklands Motors har også overtatt agenturet for Bentley og McLaren fra den svenske superbilforretningen Autoropa. Det betyr at Tronrud og Brooklands Motors også vil også kunne tilby McLaren fra Stockholm, i tillegg til at Pininfarina Battista skal selges til fartsglade svensker.

Hør forrige ukes episode av Mil etter mil her: