Rekordomsetning og økt overskudd for Møller med flere elbiler

Møller Mobility Group passerte i fjor 30 milliarder kroner i omsetning og økte bunnlinjen på høyt elbilsalg.

ELBILTIÅRET: Finansdirektør Anna Nord Bjercke, konsernsjef Petter Hellman og kommunikasjonsdirektør Paul Hegna i Møller Mobility Group mener de er godt posisjonert for 20-årene. Foto: Andreas Scheel

– Vi nedjusterte tidligere ikke restverdiene nok med tanke på teknologiskiftet, men nå har vi satt oss i posisjon for det som kommer i 20-årene, sier konsernsjef Petter Helmann i Møller Mobility Group.

Det bekreftes av finansdirektør Anna Nord Bjercke i et møte hvor årsrapporten for 2019 ble presentert.

– De siste fire-fem årene er restverdiene skrevet ned med rundt 10 prosent, slik at vi skal unngå å dytte dette foran oss. Hadde vi gjort det tidligere hadde rekordresultatene i 2015 til 2017 vært litt lavere og de siste to årene noe bedre, sier hun.

Til tross for store nedskrivninger på restverdiporteføljen presenterer landets største bilimportør og forhandlerorganisasjon en økning i bunnlinjen på 19,7 prosent til 825 millioner kroner.

Kall det gjerne Greta-effekten, men dette diskuterer vi ikke
Petter Hellman, Møller-sjef

Omsetningen økte med 16,8 prosent og passerte for første gang 30 milliarder kroner med 561 millioner kroners margin.

– Vi er fornøyde og ikke minst positive til det som kommer. Vi har solide eiere som ønsker å bidra og vi har bilprodusenter med de riktige merkene og de riktige produktene. Det at vi har og får flere elbiler i porteføljen gjør at vi skal vokse i et krevende marked som har flatet ut etter flere år med stabil vekst, sier Hellman.

Oppsamling

Endringer i WLTP-utslippsregelen de siste årene og EU-kravene om nullutslippsbiler fra 2020 har dessuten medført at store mengder elbiler, med Audi e-tron i spissen er holdt igjen. Derfor er Audi så langt i år Norges mest solgte bilmerke og e-tron mest solgte modell.

SLUPPET LØS: På grunn av tilbakeholding i fjor er  Audi e-tron så langt i år Norges klart mest solgte bilmodell. Foto: Håkon Sæbø

– Det store varelageret medførte økt rentebærende gjeld, men eierne dropper utbytte i tredje tertial og skal få egenkapitalandelen opp til 40 prosent igjen i løpet av kort tid, forsikrer finansdirektøren.

Både importør- og forhandlervirksomheten, inkludert ettermarkedet, både i Norge, Sverige og Baltikum viste en positiv utvikling både på topp- og bunnlinje. Finansieringsvirksomheten bidro med 7,1 prosent mindre på bunnlinjen, med 118 millioner kroner i fjor.

– Det skyldes lavere finansieringsgrad på elbiler på grunn av mindre gunstige skatteregler, sier Anna N. Bjercke.

Spår taperne

Gjennom et samarbeid med NAV ansetter Møller en rekke medarbeidere til klargjøringsavdelingen med folk med huller i CV-en gjennom Møller Medvind. Dette samfunnsansvaret er ifølge konsensjefen både god butikk og bærekraftig.

– Mange snakker om bærekraft, men dersom man ikke gjør noe med det risikerer man å bli stående utenfor i anbudsrunder og andre situasjoner som er utenfor vår kontroll. Kall det gjerne Greta-effekten, men dette diskuterer vi ikke. Det er ikke et spørsmål om vi skal satse på bærekraft, men hvordan, sier Møller-sjefen.

Med riktige produkter, gode folk og relevant forretningsplan er ambisjonsnivået for 2020 derfor enormt, med en forventet salgsvekst i Norge på over 25 prosent til nærmere 57.000 biler fordelt på merkene VW, Audi, Skoda og Seat.

– Taperne blir de som ikke har relevante biler for det norske markedet, sier Petter Hellman.

Han avviser samtidig rykter om store problemer med utviklingen av elbilen ID.3, kjenner ikke til utfordringer med batterileveranser og er klare til å takle det som måtte komme fra politiske myndigheter og coronavirus.

– Vi er ydmyke overfor det, men skal takle alle scenarier, sier han.

Møller Mobility Group

(mill. kr.) 2019 2018

Driftsinntekter 30.561 26.173

Driftsresultat 1.001 762

Resultat før skatt 1.031 880

Resultat etter skatt 825 689