<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Europa i full revers

I det største enkeltmarkedet falt nybilsalget med over 10 prosent.

    Publisert 18. mars 2020 kl. 08.41
    Oppdatert 18. mars 2020 klokken 08.41
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 452 ord
    SVAK FEBRUAR: Bare fordi resten av markedet faller mer, øker Volkswagen-gruppen sin markedsandel i Europa. Salget av VW-merket sank nær 10 prosent i februar. Her står nye biler oppstilt utenfor en Volkswagen-fabrikk i Tyskland. Foto: NTB Scanpix

    Bilsalget i Europa falt i februar 7,2 prosent sammenlignet med februar i fjor, viser nye tall fra bransjeorganisasjonen Acea.

    Totalt ble det solgt 1.066.794 nye biler i EU og Efta-landene, som inkluderer Island, Norge og Sveits, samt Storbritannia.

    I EU alene var salgsnedgangen 7,4 prosent, i Efta-landene var den på 11,5 prosent, mens fallet i Storbritannia begrenset seg til 2,9 prosent.

    Flere årsaker

    Fallet, som var omtrent like stort som måneden før, skyldtes en kombinasjon av flere faktorer, ifølge Acea.

    Én årsak er avgiftsendringer i enkelte land, som gjorde at mange fremskyndet sine bilkjøp til før årsskiftet. En annen er svakere globale økonomiske forhold. Dessuten peker Acea på usikkerhet blant forbrukerne.

    De seneste dagene har flere bilprodusenter stanset driften ved mange av sine europeiske fabrikker i forbindelse med coronaviruset. Effektene fra disse driftsoppholdene vil ikke vises i salgstallene før Acea kommer med tallene for inneværende måned.

    Stort fall i Tyskland

    Blant de største enkeltmarkedene i Europa hadde Tyskland det mest betydelige fallet, på 10,8 prosent.

    Italia-markedet for nye biler sank krympet 8,8 prosent, mens det var fall på 6,0 og 2,7 prosent i Spania og Frankrike.

    Aceas norske nybilsalgstall viser en nedgang på 6,8 prosent i februar, til 10.346 biler.

    VW med bremsen inne

    Blant alle bilprodusentene er Volkswagen-gruppen størst med sin markedsandel på 25,2 prosent. Dette er forøvrig en forbedring på 0,7 prosentpoeng fra februar i fjor, til tross for at konsernets totale salg har gått tilbake 4,4 prosent i samme periode.

    Volkswagen-merket har alene en 11,2 prosents markedsandel, etter en salgsnedgang på 9,7 prosent i februar.

    Audi-salget falt 4,6 prosent i februar, mens Seat og Porsche steg 8,4 og 69,6 prosent.

    Fransk smell, Toyota mot strømmen

    For de franske produsentene PSA og Renault var februar enda svakere enn for VW. PSA, med Peugeot, Citroën og Opel/Vauxhall, har sett salget krympe 8,5 prosent det seneste året, mens Renault, som inkluderer Dacia, Lada og Alpine, står oppført med en salgsnedgang på 14,3 prosent siden februar i fjor.

    Fiat Chrysler-salget har falt 6,9 prosent, mens Daimler-konsernets salg har falt 11,9 prosent, selv om nedgangen for Mercedes-Benz-merket bare var 3,8 prosent.

    For Ford, Mazda og Honda er nedgangene på 20,0, 30,7 og 25,7 prosent, mens Jaguar Land Rover-salget er ned 13,5 prosent.

    Volvo-salget rapporteres opp 0,5 prosent, Hyundai og Kia har hatt en økning på 0,3 prosent totalt, og BMW-gruppens salg er opp 2,1 prosent.

    Toyota er imidlertid vinneren i februar, med en salgsvekst på 12,7 prosent. Gruppens salg av Toyota-biler økte i februar med solide 10,8 prosent, mens Lexus-salget bykset hele 50 prosent.