Porsche øker kabrioletsalget i et fallende marked

Kabrioletsalget fortsetter nedturen, men Porsche kan trøste seg med økende salg og en plass på toppen av statistikken.

BESTSELGER: 911 Cabriolet er helt ny av året og bidrar til at Porsche topper kabrioletsalget så langt i år. Foto: Håkon Sæbø
Bil

– Sportsbilsalget generelt er veldig bra for oss både når det gjelder coupé og kabriolet. Kabriolet er et nisjemarked, men flere viser en økende interesse for å få positive opplevelser i bilen, sier informasjonssjef Maren Helgestuen hos Porsche-imporøtren Autozentrum Sport.

Salget av sportsbilene 911 og 718 har økt med rundt 60 prosent så langt i år sammenlignet med fjoråret. 911 er riktignok helt ny, og selv om 718 Cayman og Boxster er blitt to år gammel, kommer det stadig vekk nye versjoner som tydeligvis selger bra.

Bil nummer én

– Kabriolet er for mange også en barndomsdrøm, hevder Helgestuen.

MED OG UTEN: Informasjonssjef Maren Helgestuen i Porsche Norge opplever økt interesse for sine sportsbiler, både med og ikke minst uten tak. Foto: Porsche

Derfor har de allerede registrert syv 911 og fem 718 Boxster, og flere skal det bli.

– Vi ligger allerede foran fjoråret og forventer å selge flere enn i fjor av både coupé og kabriolet. Flere forhandlere har dessuten lagerbiler klare for levering, røper hun, og oppfordrer folk til å løpe og kjøpe.

25 år tilbake

Å kjøpe kabrioleter er det imidlertid stadig færre folk som gjør, til tross for klimaendringene som har gitt oss mindre vinter og mer sommer de siste årene. Ikke siden Secret Garden vant Eurovision Song Contest og Televerket leverte telefoner har kabrioletsalget vært så dårlig som i 2020.

TOPPVERSJON: Porsche 718 Spyder er en av versjonene som holder liv i modellen flere år etter at den debuterte. Foto: Porsche

Pr. 19. april var det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) registrert 44 toppløse biler her i landet. Det er en nedgang på 20 prosent sammenlignet med fjoråret, som endte opp med en nedgang på 19,4 prosent til 225 kabrioleter ved årsslutt.

En Porsche kabriolet er en bil du skal kunne bruke
Maren Helgestuen, Porsche Norge

Da hadde nedgangen stort sett vært stabil og samlet på 85 prosent siden toppåret 2004, da 1.335 kabrioleter ble registrert i Norge. Da var det Peugeot som ledet an med nesten 400 biler, foran Mercedes-Benz og Saab.

Mange faktorer

Før dette var det luksusavgiften som begrenset kabrioletsalget i Norge, og kun et titall slike biler ble registrert på begynnelsen av 1990-tallet. Da denne avgiften forsvant i 1996 spratt salget i været til 890 biler, det samme som i 2008. Siden 2004 har nedgangen stort sett vært jevn og stabil, med unntak av et hopp i 2017, da en ny Mazda MX-5 alene solgte nesten like mange kabrioleter som året før.

EVERGREEN: Mazda MX-5 har eksistert i over 30 år og er både verdens og Norges mest solgte roadster. Foto: Håkon Sæbø

Nedturen skyldtes først finanskrisen, deretter forsvant mange av de folkelige kabrioletmodellene fra markedet, før elbilene overtok som bil nummer to for stadig flere. Det gjelder ikke Porsche.

– Mens elbiler i mange segmenter har tatt over for kabrioleter som bil nummer to, er en Porsche kabriolet en bil du skal kunne bruke, poengterer Maren Helgestuen.

Dessuten har Porsche sin egen elbil Taycan på vei ut i markedet i disse dager, men den kommer i tillegg til sportsbilene.

– 911 vil uansett være en viktig modell for oss, også som kabriolet, legger hun til.

Flere avlives

I årene rundt tusenårsskiftet var det ikke en bilprodusent med respekt for seg selv som ikke hadde en eller flere kabrioletmodeller i porteføljen. Lanseringen av kabrioleter med ståltak bidro også til populariteten, sammen med mange rimelige alternativer. 

GLANSTID: Rundt årtusenskiftet fantes det tilsynelatende flere kabrioletmodeller på markedet enn det selges biler i dag. Foto: Andreas Scheel

Roadsteren Z4 bidro til at BMW toppet kabrioletlisten i fjor med 55 biler. Konkurrentene Audi og Mercedes-Benz er i ferd med å fase ut Z4-konkurrentene TT og SLK respektive, så BMW får en lettere vei til toppen i fremtiden.

Gamle travere som VW Golf og New Beetle følger i tillegg etter modeller som Peugeot 308, Renault Megane, Opel Astra og Ford Focus i kabrioletgraven. Mazda MX-5 holder imidlertid koken og ligger på topp blant modellene, mens merket ligger rett bak Porsche.

Hvordan coronakrisen vil påvirke kabrioletsalget er usikkert, men med norgesferie i kalenderen og bruk av bil fremfor fly, kan kabriolet være et godt alternativ.

Kabrioletsalget i år

ModellAntall
Mazda MX-510
Porsche 9117
Porsche 718 Boxster5
Mercedes-Benz C-klasse5
BMW Z44
Smart FourTwo2
Mercedes-Benz E-klasse2
Bygg Bil Vortex V22
Aston Martin DB111
Bentley continental GTC1
Mercedes-Benz AMG GT S1
BMW Z41
BMW 4-serie1
Morgan plus 61
Jaguar F-Type1
Totalt44
Kilde: OFV pr. 19. april
kabriolet
cabriolet
porsche 911
Porsche 718
mazda mx-5