Aston Martin reddes igjen

Noen av Europas rikeste menn investerer i Aston Martin i et forsøk på å hjelpe den pressede britiske sportsbilprodusenten.

FLERE BILER: Aston Martins toppmodell DBS Superleggera kan få flere lykkelige eiere dersom emisjoner og investeringer lykkes. Foto: Håkon Sæbø
Bil

Sveits rikeste mann, Ernesto Bertarelli, Racing Point Formula One Teams Lawrence Stroll og Mercedes F1-sjef Toto Wolff er blant investorene som nå bidrar til å hjelpe Aston Martin i dagens situasjon.

Etter syv konkurser gjennom sine første 100 år frem til 1913, sliter fortsatt Aston Martin med lønnsomheten. Skiftende eierskap, vinglende strategier og hyppige sjefsbytter har preget selskapet, som nå har fått både Brexit og coronaviruset i trynet i tillegg.

Milliardemisjon

Det hindrer likevel ikke entusiastiske milliardærer fra å bidra til å hjelpe selskapet, som denne uken ifølge Automotive News avslutter en emisjon på 536 millioner pund, eller 6,9 milliarder norske kroner.

Lawrence Stroll, som eier det canadiske Formel 1-laget Racing Point, leder et konsortium som spytter inn pengene. Det er likevel varslet at selskapet vil trenge ytterligere finansiering for å klare seg gjennom krisen.

BIL OG BÅT: Ernesto Bertarelli har brukt noen av sine milliarder på å delta i America's Cup med Alinghi, før han nå bruker penger på Aston Martin. Foto: ACM

Etter salget av farmasiselskapet Serono for 8,6 milliarder dollar i 2006, har Ernesto Bertarelli blant annet investert i eiendom og etablert investeringsfondet Forestay Capital. Han har også deltatt i America's Cup, før krangelen med Oracles Larry Ellison fikk ham til å satse på andre regattaer. Hans eierandel i Aston Martin på 3,4 prosent vil likevel bli vannet ut til 0,7 prosent i den pågående emisjonen.

På samme måte vil Toto Wolffs andel på 4,77 prosent ifølge Mercedes F1-laget bli redusert til under 1 prosent i emisjonen.

Daimler er også blant eierne i Aston Martin, samtidig som de har et teknisk og strategisk samarbeid om levering av motorer og andre deler til den engelske superbilprodusenten.

aston martin
daimler
formel 1
mercedes-benz