Skulle omsette for 1 mrd., havnet på 800 mill.

Adolfsen-brødrenes bobilsatsing vokser langt saktere enn tenkt, og går med store minus.

BAK SKJEMA: – Vi undervurderte kompleksiteten ved å vokse gjennom oppkjøp, og det har tatt lenger tid enn ventet å etablere kjeden og få ett felles system, sier Leif Terje Hansen, konsernsjef i Ferda. Foto: Marie Wadahl
Bil

– Resultatet for 2019 klarer vi ikke å anslå ennå. Vi gjorde en stor restrukturering i fjerde kvartal, men jeg frykter at vi havner under streken, sier Leif Terje Hansen.

Han overtok som konsernsjef i Ferda, Roger og Kristian Adolfsens bobil- og campingvognsatsing, i juli i fjor. Han kom fra stillingen som kjedesjef i samme system.

Hansens forgjenger i stolen, Bengt Heggertveit, uttalte til Finansavisen i februar 2018 at selskapet i løpet av 2019 skulle passere milliarden i omsetning i Norge.

Da hadde selskapet gjort seks oppkjøp siden 2016. Omsetningen lå i 2017 på 680 millioner og målet var kraftig ekspansjon i Norge. Ambisjonen var også å innta det svenske markedet.

Ferda

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter800,8733,8
Driftsresultat−28,5
Resultat før skatt*−33,4

* Ikke klart, men blir minus.

Største eiere er brødrene Kristian og Roger Adolfsen, hvis hovedselskapet Norlandia driver med reiseliv, asylmottak, omsorgsfunksjoner, eiendom og rekrutteringsselskap.

Adolfsen-brødrene gikk inn i bobil- og campingvognbransjen i 2016, og har gjort 11 oppkjøp.

– Målsetningen står fast, men vi har ikke gjort oppkjøp siden september 2018 da vi kjøpte Mysen Caravan i Østfold, sier Hansen.

Det var selskapets 11. kjøp.

– Undervurderte kompleksiteten

– Vi undervurderte kompleksiteten ved å vokse gjennom oppkjøp, og det har tatt lenger tid enn ventet å etablere kjeden og få ett felles system, sier han.

Omsetningen havnet i fjor 20 prosent under budsjettet, og dette forklarer Hansen blant annet med et kraftig fall i hele bobilmarkedet i fjor.

Vi er godt dekket langs kysten opp til Ålesund, men vi har ingenting langs E6 mellom Jessheim og Fauske
Leif Terje Hansen

– Etter fem år med kontinuerlig vekst i bobilsalget gikk markedet ned 13,8 prosent i 2019. Vi velger å se nedgangen i 2019 som en korreksjon, og ser at etterspørselen hittil i år er annerledes enn på samme tid i fjor, sier Hansen.

HOVEDEIERE: Kristian Adolfsen og Roger Adolfsen. Foto: Eivind Yggeseth

Antallet norske bobiler passerte i fjor 50.000, mer enn en dobling på ti år. I fjor kom en kraftig dipp i nybilsalget – ned 13,8 prosent til 3.590. Av disse solgte Ferda 400.

Campingvognsalget endte på 2.725 stykker, her var fallet bare 1,9 prosent, og Ferda solgte 500.

– Vi tror vi er bedre rigget for vekst nå, og at mulighetene er bedre for oppkjøp etter et frynsete 2019, sier Hansen.

100 mill. i emisjoner

Selskapet har ikke gjeld ut over det som er knyttet til varelager, og etter emisjoner på nærmere 200 millioner siden oppstarten, har selskapet i dag en egenkapital på 90 millioner kroner.

Etter oppkjøpet av Grimstad-forhandleren Sørlandets Caravansenter i 2016, satt brødrene Rune og Kåre Johan Røinås med samlet sett en tredel av aksjene mens Adolfsen hadde resten.

I dag er det to selskaper som eier Ferda. To tredeler eies gjennom Caracap, resten av Caravansenter Holding. I det første kjøpte investoren Benn Eidissen en 20-prosentpost i slutten av februar. Resten sitter Adolfsen på. I Caravansenter eier Røinås-brødrene en tredel, Adolfsen resten. 

– Vi ser på mulighetene til å bli mer landsdekkende. Vi er godt dekket langs kysten opp til Ålesund, men vi har ingenting langs E6 mellom Jessheim og Fauske. Vi tror vi kan håndtere mer omsetning og ansatte uten mer administrasjon, sier Hansen.

Må kjøpe inn alt

En kraftig svekket kronekurs merkes godt i bransjen.

– Før den kraftige kronesvekkelsen i mars hadde vi allerede tatt inn store deler av det vi selger nå på våren. Fremover vil den svekkede kronen medføre at nye biler og vogner vil få en prisøkning. 

Stort sett alt av biler som selges, må kjøpes inn på forhånd og stå på lager.

– Kjøper man en ny Golf, tar det kanskje seks uker før man får den fra fabrikken. En bobil tar det tre-fire måneder å produsere, så vi har bare noen få biler som spesialbestilles, 90 prosent kjøper vi inn før de selges, sier han.

Snittprisen for bobilene Ferda solgte i fjor var 760.000 kroner før moms og engangsavgift, hvilket trakk prisen opp i underkant av millionen. Campingvognene kostet 230.000 kroner før moms, her er det ingen engangsavgift.

Bruktsalget er mer enn dobbelt så stort som nysalget. I fjor ble det omsatt 10.944 brukte bobiler, en liten økning fra 10.438 året før. Av campingvogner ble det kjøpt 18.702 stykker, en marginal nedgang på 46 fra året før.

Snittalderen på bobilkjøpere er rundt 60 år, campingvognene har 20 år yngre kjøpere.

Leier ut til kraftselskaper

– Hvordan blir 2020 når det er lukket for turister inn og ut av landet?

– Det er god interesse blant kjøpere. Vi har 150 utleieobjekter, og de leies som regel av utlendinger. Disse har avbestilt i stor grad, men en del er blitt leid av norske turister. I tillegg har vi fått inn entreprenør- og kraftselskaper som leiere. Disse opplever at det går færre fly, og har leid på litt lengre avtaler. Belegget er totalt sett omtrent som i fjor, sier han.

bobiler
campinvogn
kristian adolfsen
roger adolfsen