POPULÆR: Den ladbare hybriden BMW X5 xDrive45e har en elektrisk rekkevidde på 87 kilometer. Foto: Håkon Sæbø

Interessen for ladbare hybrider øker

Avgiftsomleggingen som favoriserer biler med lave utslipp, gir tydelige utslag. Registreringen av ladbare biler øker kraftig i Norge.

27,9 prosent. Det er økningen så langt i år, sammenlignet med samme tid i 2019. Tallet kommer fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) og viser utviklingen i registreringen av nye lavutslippsbiler i Norge. Nordmenn tar grønnere valg.

Ofte helt elektrisk

Lavutslippsbiler er kjøretøy som både har en elektrisk motor til bykjøring, batterier til å drive denne og en forbrenningsmotor til lengre turer. Batteriene er ikke så store som i en elektrisk bil av sammenlignbar størrelse, men store nok til at eierne kan kjøre flere mil uten utslipp.

Selv da avgiftene på ladbare hybrider ble strammet inn, og fullt vektfradrag kun ble oppnåelig med en dokumentert helelektrisk rekkevidde på minst 50 kilometer, er de stadig populære i Norge. Og det er tilkommet lavutslippsbiler med plass til familien og batterier nok til å kunne kjøre nær 10 mil.

Tidligere omtalte Finansavisen en undersøkelse Volvo har foretatt, hvor over 13.000 norske Volvo-sjåførers kjøring er analysert. Her fremkommer det at Volvos lavutslippsbiler fungerer som rene elbiler på nesten halvparten av strekningen de kjører.

Dette er også i tråd med undersøkelser Transportøkonomisk Institutt (TØI) har utført.

Ladbar: Skoda Superb iV (1 / 8)

Og snart kan salget av lavutslippsbiler overgå hele salget av diesel- og bensinbiler – tilsammen. I 2020 er det registrert 7.657 diesel- og bensinbiler, mot 7.233 lavutslippsbiler. Og da er de ikke-ladbare hybridene, som primært selges av Toyota, ikke tatt med i regnestykket.

Enkelte vil kunne mene at også disse er lavutslippsbiler, siden teknologien bak Toyotas hybridsystem gjør at bensinforbruket er lavere enn på konvensjonelle biler. Likevel er muligheten til å kjøre fullstendig utslippsfritt forholdsvis begrenset på ikke-ladbare hybrider.

Tyskere på fremmarsj

REKKEVIDDE: Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, mener bedre rekkevidde er viktig for norske bilkjøpere. Foto: BMW

Ett av bilmerkene som har stor suksess med lavutslippsbiler, er BMW. Så langt i år er det registrert nær 1.400 ladbare BMW-er i Norge, et byks på over 100 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– En rekke nye ladbare hybrider ble lansert i andre halvdel av 2019. Jeg vil si at dette er modeller som representerer andre generasjon av de ladbare hybridene, med stadig lengre elektrisk rekkevidde og egenskaper som treffer godt i det norske markedet, forteller Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Det er de romslige familiebilene BMW X3 og BMW X5 som er mest populære om man leser i registreringsstatistikken, men den ladbare nykommeren BMW 330e har kraftigst økning: Hele 560 prosent, ifølge OFV.

Så langt har ladelystne nordmenn kun fått denne modellen som sedan, men nå kommer også en stasjonsvognutgave av 330e som også tilbys med firehjulsdrift.

Mens den ladbare SUV-en BMW X3 har en rekkevidde på opp mot 46 kilometer, som tilsier en engangsavgift til staten på drøyt 40.000 kroner, har den større BMW X5 en elektrisk rekkevidde på hele 87 kilometer. Her er engangsavgiften til staten på cirka 92.000 kroner, noe som gjør at prisen ikke er fullstendig avskrekkende. Bilen starter på 894.600 kroner etter den varslede prisøkningen flere norske bilimportører måtte foreta nylig.

Dieselversjonen av X5 med tilsvarende motoreffekt koster til sammenligning 1.373.600 kroner.

Stor familiebil

Finansavisen erfarer at BMW har flere ladbare modeller på vei. En viktig nyhet for mange pengesterke nordmenn er den ladbare utgaven av BMW 5-serie Touring, en stor stasjonsvogn som til nå kun har vært tilgjengelig med vanlig diesel- eller bensinmotor. Bilen får et ansiktsløft – noen bilder er allerede lekket – og det er ventet at den ladbare utgaven får en drivlinje tilsvarende den i X3 og 3-serien. Det betyr om lag 300 hestekrefter og en rekkevidde på over 40 kilometer.

– I 2023 vil BMW Group tilby 25 ladbare modeller, hvorav de fordeles omtrent likt mellom ladbare hybrider og helektriske modeller. Det betyr at vi fortsatt har mye i vente, sier Tegneby.

LADBAR STASJONSVOGN: Audis kommunikasjonssjef Morten Moum åpner for salget av ladbare Audi A6 Avant i løpet av juni. Foto: Andreas Scheel

Som med de øvrige ladbare modellene fra BMW, finnes det stasjonsvognkonkurrenter fra Mercedes-Benz og Audi. E-klassen fra Mercedes-Benz har en elektrisk rekkevidde på 52 kilometer, mens helt nye Audi A6 TFSIe Avant, som betyr stasjonsvogn på Audi-språket, får en rekkevidde på 51 kilometer. Sistnevnte har også firehjulsdrift.

– Etter planen åpner vi for salg av Audi A6 TFSIe i løpet av juni. Da er også prisene klare, forteller Audis kommunikasjonssjef, Morten Moum.

Også Jaguar Land Rover kommer med nye, ladbare hybrider til Norge. Det er Land Rover-delen av fabrikken som nå lanserer lavutslippsversjoner av modellene Range Rover Evoque og Land Rover Discovery. Disse SUV-ene får begge en elektrisk rekkevidde på over 60 kilometer, men coronasituasjonen gjør det ifølge importøren usikkert når bilene faktisk kommer. Den norske Jaguar Land Rover-importøren har heller ikke noen pris å vise til.

Salget av lavutslippsbiler i Norge

Merke/Modell01.01.2020 til 26.04.202001.01.2019 til 26.04.2019Endring i %

Antall%Antall%Endring i %
Totalt7.2331005.65510027,9
1. Volvo1.80324,91.88933,4−4,6
2. BMW1.36918,966011,7107,4
3. Mitsubishi1.25417,31.95934,6−36
4. Mercedes-Benz79210,91202,1560
5. Peugeot3584,9---
6. Volkswagen3574,92023,676,7
7. Skoda3364,6---
8. MINI2273,12364,2−3,8
9. Audi1221,7460,8165,2
10. Ford1071,5---
11. DS1051,5---
12. Porsche871,2500,974
13. Toyota761,1470,861,7
14. Kia7412594,6−71,4
15. Opel620,9---
16. Hyundai480,71061,9−54,7
17. Land Rover480,7801,4−40
18. Bentley60,1---
19. LEVC1010-
20. Polestar10---
Kilde: OFV

Ladbar muskelbunt

I tillegg til familiebilene med ganske normale firesylindrede bensinmotorer og batteripakke i tillegg, ryktes det på internasjonale bilfora at en såkalt BMW 545e xDrive er på vei. Det betyr at 5-serie sedan får en sekssylindret bensinmotor og batterier fra 7-serien. Om den lekkede informasjonen medfører riktighet, vil denne modellen få i underkant av 400 hestekrefter og en 0-100-tid på under fem sekunder.

Prisen kan antas å ligge godt under det man normalt måtte regne med å punge ut for en motorsterk, tysk luksusbil av en slik størrelse.

Lysere tider

Som Finansavisen ved flere anledninger har omtalt, har salget av Mercedes-Benz i Norge stupt de seneste årene. På denne tiden i 2019 hadde Mercedes-importøren Bertel O. Steen kun registrert 120 ladbare biler i Norge, men nå er situasjonen en annen.

Registreringen av ladbare biler er ifølge OFV så langt i år opp hele 560 prosent. Antallet er 792 biler – et stykke bak BMW, som ligger på andreplass med 1.369 ladbare hybrider registrert.

På førsteplass (se tabell) ligger Volvo med 1.803 registreringer. Volvo har syv forskjellige ladbare hybrider, hvor den mellomstore SUV-en Volvo XC60 er mest populær. Over 660 er registrert så langt i år, ifølge OFV.

Les også