Polestar trapper opp kampen mot Tesla

Skal øke satsningen på utstillingslokaler i Kina.

Publisert 2. juni 2020 kl. 12.10
Oppdatert 2. juni 2020 klokken 13.31
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 152 ord
TRØKKER TIL: Selskapets nye Polestar 2.  Foto: FABRICE COFFRINI

Det elektriske bilmerket Polestar, et dattermerke av svenske Volvo som igjen eies av kinesiske Geely, vil trappe opp kampen mot Tesla i Kina og planlegger en stor utvidelse av showroom-nettverket, melder kilder til Reuters tirsdag. 

Polestar, som har mål om å levere sedanen Polestar 2 i Kina i juli, har nå ett utstillingslokale i hovedstaden Beijing, men det er i ferd med å endre seg. 

I løpet av tredje kvartal i år planlegger Polestar å ha 20 utstillingslokaler. 

Til sammenligning har Tesla over 50 utstillingslokaler i Kina. 

Bilprodusenten satser også på direkte salg til kundene, istedenfor å gå igjennom tradisjonelle forhandlere. Det er en strategi flere av EV-produsentene (produsenter av elektriske kjøretøy) satser på. 

Bilprodusenten, med base i Gøteborg i Sverige, begynte å produsere Polestar 2 tidligere i år i Kina, og vil også eksportere til Europa og USA.

Se video: Finansavisen Motor prøvekjørte Polestar 2:

Foto/reporter: Andreas Scheel, redigering: Cornelius Grini og Karoline Elgesem