Norsk netthandel gjør suksess på ekstralys til biler

De siste årene har etterspørselen etter ekstralys til kjøretøy eksplodert. Ekstralys AS har tidvis sett en vekst på over 250 prosent. 

POPULÆRT TILBEHØR: Etterspørselen etter varsellys og andre ekstralys til både forbrukere og industrien har vokst sterkt de siste årene, forteller daglig leder i Ekstralys AS, Karl Richard Dybvik.  Foto: Ekstralys AS
Bil

Lindesnes-selskapet Ekstralys AS selger varsellys og annet lystilbehør til arbeidsbiler og privatmarkedet. Produktkategorien opplever stor interesse hos både privatpersoner og bedrifter. Det har de tjent godt på. Siden 2016 har selskapet i Norge omsatt for over 163 millioner kroner, med et samlet årsresultat på 17,6 millioner. 

Over en lengre periode høsten 2018 hadde vi en vekst på over 250 prosent
Karl Richard Dybvik, Ekstralys AS

I 2018 var omsetningen på 47 millioner kroner, og med en bunnlinje på 4,6 millioner. I fjor steg dette til henholdsvis 60 millioner kroner i driftsinntekter og et resultat før skatt på 8,9 millioner. 

LYSER OPP: – Innen maskin og anlegg, der varsellys og arbeidslys er brukt aktivt, er det økt fokus og bevissthet hos brukerne som har gjort at lyspakkene på de ulike bilene blir større og mer synlige, forteller Dybvik. Foto: Ekstralys AS

Karl Richard Dybvik er daglig leder i selskapet, og kan fortelle at etterspørselen har steget kraftig de siste årene. 

– Etterspørselen for ekstralys vokste enormt etter den nye regelendringen i Norge høsten 2018. Det fikk stor oppmerksomhet i media og folk løp omtrent til butikken for å sikre seg nye lys til bilen sin. Over en lengre periode høsten 2018 hadde vi en vekst på over 250 prosent. 

Ekstralys driver fem nettbutikker i Skandinavia, med hovedkontor i Lindesnes. I tillegg har de kontorer i Sverige, Finland og Danmark. Samlet var omsetningen på 10 millioner euro, og selskapet leverer til alt fra politi og utrykning til gruvedrift, bilbyggere og skipsindustri.

Ekstralys AS

(Mill. kr)20192018 
Driftsinntekter6047,4
Driftsresultat9,16
Resultat før skatt8,95,9

Svært populært tilbehør

Dybvik, som først startet å selge billys fra morens garasje, forteller at en del firmaer bestiller heftige lyspakker og bruker store summer på dette. 

– I noen firmaer går det nærmest prestisje å ha de råeste riggede maskinene, og det kan til og med være god branding for entreprenørene som gjør det. Jeg kan se for meg at det har en positiv effekt på rekrutteringen til firmaet og ikke minst et stempel på entreprenøren om at de er en solid bedrift som prioriterer godt utstyr.

GRÜNDER: Karl Richard Dybvik er daglig leder i Ekstralys AS. Foto: Ekstralys AS

Privatkundene er også ivrige etter å lyse opp. 

– På B2C er mannen i gaten i 20-40 årene vår typiske kunde, gjerne med litt teknisk innsikt, som er klar over mulighetene som finnes til hans bil.

Den største veksten har vært knyttet til ekstralys, men også varsellys og arbeidslys har sett en solid oppgang, forteller Dybvik. 

Verne utbetalte 89 mill.

De siste årene har flere av Norges største bedrifter på området også sett en stor økning i etterspørsel.

Finansavisen fortalte i fjor om eieren av Egil Verne AS, Arno Berg (60), som solgte store deler av sine aksjer i varsel- og ekstralysbedriften for 110 millioner kroner. Mellom 2013 og 2018 utbetalte Egil Verne AS til sammen 89 millioner kroner i utbytte. I 2018 var utbyttet på 22,5 millioner kroner. 

motor
ekstralys as
ekstralys
Karl Richard Dybvik
Motor
Nyheter
Nyheter
Bil