Tesla er nå verdt like mye som aksjene på Oslo Børs – til sammen

Volkswagen når Tesla såvidt til knærne.

Bil

Tesla har opplevd en vekst som mangler sidestykke siden oktober i fjor. Amazon er muligens det eneste selskapet som kan svare med tilsvarende vekst på skyhøyt volum.

Nye tall viser nå at Tesla øker verdien på selskapet med 14 milliarder dollar, eller 130 milliarder kroner. Hver. Eneste. Dag.

– Det er vanvittig økning i verdi for en bilprodusent. De produserer færre biler enn samtlige aktører, kanskje bortsett fra Pagani, men opplever likevel en eventyrlig vekst, sier Bloombergs nyhetsanker.

Det siste året er aksjen opp 492 prosent og mandag steg Tesla hele 13,5 prosent til 1.371,58 dollar på Nasdaq. Tirsdag noteres aksjene til 1.420 dollar i førhandelen. Det gir selskapet en børsverdi på over 246 milliarder dollar, tilsvarende 2.322 milliarder kroner.

Verdt like mye som Oslo Børs

Uten sammenligning for øvrig er nesten like mye som den samlede verdien av alle aksjene på Oslo Børs, som mandag var på 2.387 milliarder kroner.

Fords børsverdi er på 24,6 milliarder dollar. General Motors er verdt 36 milliarder og Volkswagen 80. Totalt er de tre bilgigantene verdsatt til 140 milliarder dollar, eller 1.323 milliarder kroner – bare såvidt over halvparten av Tesla. 

Bananskall for Toyota

Toyota, verdens største bilprodusent, kan heller ikke matche Tesla. 

Det japanske bilselskapet har en børsverdi på 205 milliarder dollar og ble passert i forrige uke. Selskapet produserte 8,8 millioner kjøretøy i fjor.

Toyota hadde forøvrig også et samarbeid med Tesla fra 2010 til 2017. Toyota hadde da en eierandel på 3 prosent i Tesla, men solgte aksjene vinteren 2017 for i overkant av 1 milliard dollar. 

I dag er en eierandel i Tesla på 3 prosent verdt over 7 milliarder dollar.

Tesla Model 3 til 105 millioner

Basert på børsverdiene i de forskjellige selskapene og antall biler produsert kan vi trekke følgende slutning:

  • Én bil hos Toyota verdsettes til 23.295 dollar på børs.
  • Én bil hos Tesla verdsettes til 7,16 millioner dollar på børs.

En normal Toyota koster 350.000 kroner. Ganger vi det med det investorene mener Tesla er verdt, gir det en pris på Tesla Model S, X eller 3 på svimlende 105 millioner kroner.

Gode fremtidsutsikter

Joe Easton i Bloomberg News mener det er fremtidsutsiktene til Tesla som sørger for den ekstreme veksten.

– Tesla leverer 90.000 biler i kvartalet og de store analytikerne mener selskapet kommer til å levere 6 millioner biler innen 10 år, sier Easton.

En produksjon på 90.000 biler i kvartalet tilsvarer 360.000 biler årlig. Til sammenligning produserer Volkswagen 10,8 millioner biler i året.

– Investorene har store forventninger til Tesla og ser på det som et vekstselskap, sier Easton.

Han understreker imidlertid at verdsettelsen av selskapet ikke står til hva det leverer. 

– P/E-ratene er over 100-gangeren ifølge konservative målinger. De største selskapene, til og med luksusbilselskapene, ligger på rundt 30.

Se hele intervjuet i videovinduet øverst.

tesla
elon musk
Nyheter
Børs
Bil