BMW iX3 blir den første helelktriske SUVen fra bilprodusenten i München. Fra før tilbys modellen med både hybrid og tradisjonelle drivlinjer.
– Helt nye BMW iX3 har svært mye til felles med konseptmodellen som er vist tidligere. Resultatet er en helelektrisk SUV i X3-format med en effektiv drivlinje og solid rekkevidde uten et stort batteri. Nå kan vi endelig avsløre detaljene som mange har ventet på, samtidig som vi åpner for bestilling, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Motoren er plassert på bakakselen (det vil si bakhjulsdrift) og sørger for en effekt på 285 hestekrefter. Da gjøres sprinten fra 0-100 unna på 6,8 sekunder. På samme måte som BMW i3, kan også BMW iX3 kjøres med én-pedals-løsningen. Toppfarten nås ved 180 km/t.
Rekkevidde og eget program
BMW iX3 får en rekkevidde på opptil 459 km (WLTP) fra et batteri med bruttokapasitet på 80 kWh.
Ladekapasiteten gjør at man ved hurtiglading på 150 kW kan nå 80 prosent «State of charge» på 34 minutter. En ladestopp på 10 minutter gir dermed rundt 100 km fersk rekkevidde.
En egen varmepumpe, som klimatiserer både kupéen og batteriet, er standard. Bagasjeromsvolumet er på 510 liter, 40 liter mindre enn på bensin- og dieselmodellene.
Med BMW Charging får BMW iX3-kundene et eget fordelsprogram ved bruk av eksempelvis IONITY-ladestasjoner. Flere detaljer rundt BMW Charging blir gjort kjent senere.
Priser
Modell: | Pris: | Elektrisk rekkevidde, WLTP: | Forbruk: |
BMW iX3 Charged | Kr. 559.000 eks. levering | Opptil 459 km | 18,6 kWh/100 km |
BMW iX3 Charged Plus | Kr. 615.000 eks. levering | Opptil 453 km | 18,9 kWh/100 km |
BMW iX3 Fully Charged | Kr. 631.800 eks. levering | Opptil 450 km | 19,0 kWh/100 km |