Ladbare vinnere

Til tross for nedgangen i bilsalget under coronapandemien har enkelte merker opplevd en eventyrlig opptur i år.

STÅR ALENE: Audi-sjef Elin Rosnes Sinervo er fornøyd med det høye salget av elbilen e-tron, men modellen står alene for over 90 prosent av Audi-salget. Foto: Håkon Sæbø
Bil

– Kombinasjonen av elbil og sportsbil med relativt stor plass passer norske kunder, og mange benytter anledningen til å realisere ønsket om å eie en Porsche nå, konstaterer adm. direktør Morten Scheel hos Porsche-importøren Autozentrum Sport.

Da snakker han om den nye elbilen Porsche Taycan som har truffet det norske markedet meget godt. Kontraktene på disse bilene ble inngått allerede i fjor og selv om salgstakten var lav i mars og april, er etterspørselen nå på vei opp igjen.

NORGESBILEN: Som en elektrisk sportsbil med stor plass og uten moms har Porsche Taycan truffet det norske markedet midt i blinken. Foto: Håkon Sæbø

Så langt i år er det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) registrert 869 Porsche i Norge. Det er mer enn en firedobling sammenlignet med fjoråret og allerede langt over det forrige rekordåret 2018.

577 av disse er Taycan, som fortsatt nyter godt av momsfritak. 178 er avgiftsgunstige plugg-inn hybrider, hovedsakelig Cayenne, mens de siste 114 går på bensin, med 911 som den mest populære.

Dramatisk nedtur

Dette skjer i et totalmarked hvor personbilsalget ifølge registreringsstatistikken til Opplysningsrådet til Veitrafikken har falt med 23 prosent til 64.761 biler så langt i år. Dette skyldes coronapandemien, som medførte produksjonsstans, leveringsproblemer, permitteringer og en generell usikkerhet i markedet.

Nedturen var størst i mars, april og mai med et fall på mellom 32 og 39 prosent, mens juni viste en nedgang på 25,5 prosent. Juli så langt i år viser en nedgang på kun 6,5 prosent, så markedet er i ferd med å snu, noe Scheel også merker.

– Markedet generelt er på vei opp, og vi har tro på et godt 2020, selv om det knytter seg usikkerhet til langtidseffektene på økonomien i Norge av den første bølgen av corona, og hvorvidt det kommer en ny smittebølge i høst, funderer han.

OPTIMISTISK: I tillegg til det høye salget av elbilen Taycan, har adm. direktør Morten Scheel i Porsche-importøren Autozentrum Sport solgt 114 911 så langt i år. Foto: Håkon Sæbø

Norgesferie

Til tross for usikkerheten som fortsatt preger markedene er Scheel optimistisk, da han opererer i en bransje som har produkter som blir relativt lite påvirket.

– Det å ta seg en kjøretur for kjøreturens skyld fikk en renessanse under corona, og det er nettopp slike bilopplevelser vi leverer, poengterer han.

En av de andre vinnerne i år er Mercedes-Benz, som nesten har doblet salget sammenlignet med fjoråret. Det skyldes ifølge konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz personbil blant annet at de nå har et fullt år med den helelektriske EQC.

DOBLING AV SALGET: Konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz personbil Norge har god tilgang på både elbilen EQC og stadig flere plugg-inn hybrider med lang rekkevidde. Foto: Håkon Sæbø

– Forhandlerne har imidlertid hatt evne til å ta tak i hele produktporteføljen som har tatt oss dit vi er i dag. Vi har nå klasseledende rekkevidde på våre plugg-inn hybridbiler med opp mot 10 mils rekkevidde. Disse står for rundt 40 prosent av registreringene så langt i år, presiserer han.

Prisgitt én modell

Da har Audi en betydelig mye mindre diversifisert portefølje, da hele 91,5 prosent av registreringene så langt i år er elbilen e-tron. Med en salgsøkning på 75,8 prosent er likevel Audi-sjef Elin Rosnes Sinervo godt fornøyd.

– Vi er veldig fornøyd med året så langt, selv med de utfordringene vi har stått i denne våren. e-tron er naturligvis vår mest solgte modell, med fire derivater tilgjengelige i dag, sier hun, men det kommer flere.

– Vi har mye spennende å se frem til i høst. Mot slutten av året kommer S-modellene av Audi e-tron, og veien mot lanseringen av vår første elektrisk Audi Sport-modell, e-tron GT, sier hun entusiastisk.

Lavt volum

Seat med levering av biler til bildelingsselskapet Hyre har også en solid vekst i år. Det har også DS da de nå har fått både elbil og plugg-inn hybrider i porteføljen, men volumet er likevel beskjedent. Det gjelder også Bentley som har mer enn syvdoblet salget til 15, Maxus som har tidoblet til 10 og Morgan som har doblet til to biler så langt i år.

LAVT VOLUM: Bentayga plugg-inn hybrid er ingen volummodell, men den har løftet Bentley-salget fra to til 15 biler sammenlignet med fjoråret. Foto: Nicolai Giil

Hos Mercedes-Benz-importør Bertel O. Steen har de etter coronapandemien nedjustert prognosene for totalmarkedet fra 150.000 til 120.000 personbiler. De ligger selv lavere enn de opprinnelige prognosene for året, men ifølge Myhre ser det langt bedre ut enn fryktet.

– Andre halvår forventes også å bli krevende, men vi er i en veldig sterk posisjon med en rekke nye ladbare hybrider på trappene. Vi har også god tilgang på produksjon av EQC så med kun et par måneders leveringstid gir det oss gode muligheter, legger han til.

Personbilsalget

MerkeAntallMarkedsandelEndring i prosent
1. Volkswagen8.03512,4−27,1
2. Audi6.57210,175,6
3. Toyota5.5398,6−37,0
4. Volvo4.7257,3−13,7
5. BMW4.1776,4−27,4
6. Hyundai4.1336,4−6,6
7. Skoda4.0696,38,7
8. Mercedes-Benz3.6445,698,9
9. Nissan3.0544,7−27,0
10. Peugeot2.4693,810,4
11. Tesla2.1003,2−83,7
12. Mitsubishi2.0953,2−34,0
13. Kia2.0503,2−6,5
14. Renault1.6492,5−7,5
15. Ford1.5672,4−28,5
16. Opel1.1541,8−10,9
17. Suzuki1.0491,6−28,2
18. MG1.0241,6
19. Mazda9271,4−37,4
20. Porsche8691,3352,6
21. Seat6971,186,4
22. Citroen5690,9−41,3
23. Jaguar4980,8−78,8
24. Subaru4880,844,8
25. MINI4500,7−22,7
26. Lexus3350,5−39,1
27. DS2810,4353,2
28. Honda1740,3−67,4
29. Land Rover980,2−40,6
30. Smart510,1−15,0
Øvrige219
Totalt64.761100−23,0
Kilde: OFV pr. 19. juli.
porsche taycan
audi e-tron quattro
mercedes eqc
elbil
plug-in hybrid
plugg-inn-hybrid
porsche 911
Nyheter
Bil