Det selges færre biler med firehjulstrekk i år, men alle tror andelen skal opp

Etter 20 års jevn vekst i firehjulstrekkandelen, faller salget i år. De fleste aktørene tror andelen vil øke når flere ladbare biler kommer med firehjulstrekk.

VAKUUM:  Lanseringen av Tesla Model 3 i fjor løftet firehjulstrekkandelen til rekordnivå, men selv om andelen er ned i år, venter de fleste at den skal opp igjen. Foto: Håkon Sæbø
Bil

– Mange av de mest solgte bilene på markedet er kompakte elbiler som ikke tilbys med firehjulstrekk. Neste år vil flere av de store merkene utenfor premiumsegmentet komme med større elbiler, gjerne i SUV-format og mange vil da ha firehjultrekk på tilvalgslisten. Vi tror derfor på en dreining mot mer firehjulstrekk, sier produkt og PR-sjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge.

Det sier han etter at firehjulstrekkandelen i Norge har falt fra 49,4 prosent i fjor til 44,7 prosent i år. Hyundai har kun bidratt med 68 firehjulsdrevne Tucson så langt i år, men de vil øke andelen betraktelig når deres Santa Fe plugg-inn hybrid og nye elbilplattform dukker opp neste år.

FÅR FIREHJULSTREKKERE: Produkt og PR-sjef Øyvind Knudsen i Hyundai Motor Norway selger foreløpig få firehjulstrekkere, men vil være med på oppturen mange tror vil komme. Foto: Hyundai

Tesla-boom

Den kraftige økningen i fjor skyldes blant annet lanseringen av Tesla Model 3, hvor 92,3 prosent av de 15.683 bilene ble levert med firehjulstrekk. 

– Den rimeligste utgaven av Model 3 har bakhjulsdrift, men de aller fleste norske kunder velger Long Range-utgaven med firehjulsdrift og lengre rekkevidde, sier informasjonssjef Even Sandvold Roland i Telsa Norge.

Han tror det skyldes at nordmenn flest foretrekker de gode kjøreegenskapene firehjulsdrift gir, spesielt på vinterføre.

– I en helelektrisk bil hvor motoren er langt mer responsiv, er det en ekstra trygghet å vite at bilen kommer seg gjennom krevende kjøreforhold om vinteren, legger han til.

Venter økning

Uten Tesla-effekten ville veksten i firehjulstrekkandelen trolig vært mer lineær, og flere tror andelen vil fortsette å øke. Også informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge i Kia bil Norge.

– Vi selger færre firehjulstrekkere fordi våre to mestselgende modeller, e-Soul og e-Niro kun har tohjulstrekk. I 2021 lanserer vi en ny elektrisk crossover og vi håper på firehjulstrekk og hengerfeste som er ønskelig på det norske markedet, sier hun.

Det bekrefter informasjonsjef Anita Svanes hos VW.

MER PÅ GANG: Informasjonssjef Anita Svanes i VW har foreløpig i år en firehjulstrekkandel på beskjedne 16 prosent på personbil, men hele 81,3 på sine varebiler. Foto: Andreas Scheel

– Firehjulstrekk er viktig for oss. Det er standard på de store SUV-ene, tilgjengelig på de mindre og den nye elbilen ID.4 vil ha både to- og firehjulstrekk, poengterer hun.

Solid vekst

Siden årtusenskiftet har andelen biler med firehjulstrekk solgt i Norge ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken økt fra rundt ti til 50 prosent. Veksten har vært høy, jevn og stabil, med unntak av hoppet i 2006, da en rekke bilimportører registrerte opp biler med bensinmotor og firehjulstrekk i forkant av den nye CO2-avgiften.

Den økte interessen for SUV-er i stadig flere prisklasser siden årtusenskiftet har hatt stor betydning i veksten av firehjulstrekkandelen. Samtidig har en rekke stasjonsvogner, spesielt i premiumsegmentet, dratt opp andelen, med Audis quattro, BMWs xDrive og Mercedes-Benz 4Matic som de store driverne.

Nå er det stadig flere elektriske og plugg-inn hybrider med firehjulstrekk som drar opp firehjulstrekkandelen.

Modelldrevet

Morten Moum, kommunikasjonssjef for Audi, Seat og Skoda hos Møller Mobility Group. Foto: Foto: Møller Mobility Group

Så langt i år er det elbilen Audi e-tron som leder an med 6.551 registrerte biler, noe som utgjør nesten ti prosent av det totale personbilsalget i Norge. Kommunikasjonssjef Morten Moum i Audi Norge tror lanseringen av flere tohjulsdrevne elbiler har dratt andelen ned, men at den skal opp igjen.

– Firehjulstrekk har lenge vært svært viktig i det norske markedet, uavhengig av drivlinje. Audi e-tron leveres kun med firehjulstrekk, men flere kommende modeller basert på Volkswagens MEB-plattform vil være tilgjengelig med firehjulsdrift, enten de heter Audi, VW, Skoda, eller Seat, sier han.

BMW har i en årrekke vært blant de mest solgte bilmerkene med firehjulsdrift i Norge, og kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby har en forklaring på at andelen deres nå er relativt lav med 61,4 prosent. Samtidig som han vet den vil øke for biler som skal leveres senere i år.

Variasjoner

Marius Tegneby BMW Foto: BMW

– Elbilen i3 har ført til en høyere andel biler med tohjulsdrift gjennom de siste årene, da den er solgt i over 25.000 eksemplarer siden 2013. Vi tilbyr nå likevel bare modeller med xDrive for de fleste bensin- og dieselvariantene, og nå har også de mindre plugg-inn hybridene også fått firehjulstrekk, presiserer han.

Mye av det samme gjelder ifølge informasjonsdirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz.

– Vi opplevde en voldsom vekst i firehjulstrekkandelen i 2017 og 2018 med vår plugg-inn hybrid-SUV GLC. Med elbilen EQC på plass og firehjulsdrift i alle segmenter har vi nå en andel på over 70 prosent, sier han.

MANGE MODELLER: Konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz personbil Norge tilbyr firehjulstrekk i alle segmenter og har en andel på 71,2 prosent så langt i år. Foto: Håkon Sæbø

Til sammenligning har VW kun 16 prosent firehjulstrekk, men for øvrig 81,3 innen varebil. Ellers har Mitsubishi 99,4 prosent, Peugeot 0,1, Suzuki 99,9 og MG null prosents firehjulstrekkandel, ifølge OFV.

elbil
hyundai kona
mercedes-benz eqc
audi e-tron quattro
tesla model 3
Volkswagen ID.3
xdrive
Mercedes-Benz E 400 d 4Matic All-Terrain
Nyheter
Bil