Subsidier løfter elbilsalget i Europa

Subsidier og incentiver har løftet salget av ladbare biler i Europa, mens Kina går andre vei.

SUKSESS: Med økte subsidier ventes den nye elbilen VW ID.3 å løfte elbilsalget i Eruopa til nye høyder. Foto: Volkswagen
Bil

Kina har i flere år vært det klart største elbilmarkedet på grunn av restriksjoner på salg av biler med fossile drivlinjer og incentiver til ladbare biler. Dette er nå i ferd med å endre seg, da kinesiske myndigheter åpner for en mer uregulert konkurranse mellom bilprodusentene og de forskjellige drivlinjene.

Salget av plugg-inn hybrider og rene elbiler har dermed falt til 486.000 i løpet av årets syv første måneder, ifølge bilanalytiker Matthias Schmidt. Samtidig har salget av ladbare biler i Europa økt til 500.000 ved utgangen av juli. Det skyldes ikke minst at de store markedene Tyskland og Frankrike har økt sine subsidier.

Prisbegrensning

Kjøper du en elbil i Tyskland til under 40.000 euro, får du et tilskudd på 9.000 euro, eller 95.000 kroner. I Frankrike er grensen 45.000 euro og tilskuddet økes nå fra 6.000 til 7.000 euro, eller 74.000 kroner. Det betyr at biler som Tesla Model X, Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC ikke nyter godt av insentivene.

Av den halve millionen ladbare biler solgt i Europa var 269.000 rene elbiler mens 231.000 var plugg-inn hybrider. Matthias Schmidt spår ifølge Autmotive News at salget av ladbare biler vil passere en million i løpet av året. Blant annet fordi Tesla ventes å sende flere biler til regionen, og den nye VW ID.3 ventes å bli en suksess.

elbiler
elbil
plug-in hybrid
plugg-inn-hybrid
euro
ladbar hybrid
batteri
rekkevidde
Nyheter
Børs
Bil