Bilsalget krasjet etter bråbrems i Kina

Kinesisk bilkjempe vurderer sammenslåing etter katastrofehalvår. 

VIL TIL EUROPA: Geely skal inn på det europeiske markedet med premiummerket sitt, Lynk & Co. Her fra en fabrikk i Ningbo i Zhejiang-provinsen.  Foto: Bloomberg
Bil

Resultatet til Geely Automobile Holdings falt med 43 prosent første halvår i år. Nedturen kommer som en følge av at de kinesiske myndighetene tråkket hardt på bremsen da coronaviruset for alvor presenterte seg, skriver CNBC. 

Geely, som har investeringer i både Volvo og Daimler, fikk et resultat på 2,3 milliarder yuan – tilsvarende 331,37 millioner dollar – i løpet av årets seks første måneder. Ned fra 4,01 milliarder yuan fra samme periode året før. 

Omsetningen falt med 23 prosent, og endte opp på 36,82 milliarder yuan. 

Notering i Stockholm?

Den kinesiske bilprodusenten sa mandag at de vil kutte salgsmålet for året med 6 prosent, til 1,32 millioner solgte eksemplarer. I fjor oppnådde selskapet et salg av 1,36 millioner biler. 

I løpet av første halvår ble det solgt 530.446 biler, noe som er en nedgang på 19 prosent fra året før. Til sammenligning fikk Volkswagen et salgsfall i Kina på 17 prosent i løpet av årets seks første måneder, General Motors fikk en salgssvikt på 25 prosent, mens Toyota falt bare med 2,2 prosent.

Ifølge CNBC er det snakk om å slå den kinesiske bilprodusenten sammen med Volvo Cars, og børsnotere selskapet i Hong Kong og muligens Stockholm. Geely har i dag en markedsverdi på 21,2 milliarder dollar – noe som er mer enn både FCA og Nissan Motor. 

geely
volvo
kina
hong kong
bil
coronaviruset
Nyheter
Børs
Bil