Jaguar kutter prisen på elbilen i-Pace med 109.000 kroner.

Kun ved å kutte litt i hestekreftantallet, lanserer Jaguar nå en I-Pace for Europa med en pris på 599.900 kroner.

NY JAGUAR: Jaguar I-Pace EV320 leveres i en rekke nye farger, som Atlas Grey, men bortsett fra færre hestekrefter og lavere pris er bilen den samme. Foto: Jaguar
Bil

– Dette er en strategisk priset modell Jaguar har lansert for å nå ut til et umettet marked her i Norge, sier informasjonssjef Vilde Riise i Jaguar Land Rover Norge.

Det sier hun i forbindelse med at Jaguar lanserer modellen I-Pace EV320. Den eneste forskjellen fra dagens EV400 er at hestekreftantallet kuttes fra 400 til 320 hestekrefter.

– Dette er samme bil som før, bare billigere, legger hun til.

KUTTER PRISEN: Informasjonssjef Vilde Riise i Jaguar Land Rover ser frem til å selge Jaguar I-Pace til kraftig redusert pris. Foto: Andreas Scheel

Sammen med hestekreftantallet reduserer også dreiemomentet fra 696 til 500 Nm, men sammen med firehjulsdriften er det likevel nok til å få bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 6,4 sekunder. Det er ikke mye saktere enn EV400 som gjør unna sprinten på 4,8 sekunder.

Vel så viktig er det at rekkevidden på 470 kilometer i følge den strenge WLTP-standarden, og alle bilens øvrige egenskaper bevares.

– Vi har store ambisjoner for salg av I-Pace EV320, men kommer ikke til å gå ut med spesifikke salgsmål, sier Riise.

Suksess i Norge

Siden dagens EV400 dukket opp i 2018 har over 4.500 nordmenn kjøpt bilen, noe som løftet Jaguar-salget fra et par hundre biler i et godt år. Prisen på dagens modell er 747.900 kroner, mens startprisen på EV320 egentlig er 638.900 kroner, en prisreduksjon på 109.000 kroner.

Den rabatterte kampanjeprisen for bilen som skal selges i en begrenset periode er 599.900 kroner for I-Pace S Prime. mens toppmodellen SE Sport, har en kampanjepris på 629.900 kroner.

Det er samme bil, bare billigere
Vilde Riise, Jaguar Norge

– Vi forventer å få de de første bilene til landet allerede i oktober, og har stor tro på at denne modellen vil kunne dekke det helelektriske behovet for de kundene som har vurdert å kjøpe I-Pace tidligere, sier Vilde Riise.

I-Pace EV320 leveres med en rekke nyheter fra 2021-modellen, inkludert det nye Pivi Pro-infotainmentsystemet, Clearsight digitalt bakspeil, tredelt baksete og 3D kamera for enklere parkering.

Nyheter
Bil