– Dette er en strategisk priset modell Jaguar har lansert for å nå ut til et umettet marked her i Norge, sier informasjonssjef Vilde Riise i Jaguar Land Rover Norge.
Det sier hun i forbindelse med at Jaguar lanserer modellen I-Pace EV320. Den eneste forskjellen fra dagens EV400 er at hestekreftantallet kuttes fra 400 til 320 hestekrefter.
– Dette er samme bil som før, bare billigere, legger hun til.
Sammen med hestekreftantallet reduserer også dreiemomentet fra 696 til 500 Nm, men sammen med firehjulsdriften er det likevel nok til å få bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 6,4 sekunder. Det er ikke mye saktere enn EV400 som gjør unna sprinten på 4,8 sekunder.
Vel så viktig er det at rekkevidden på 470 kilometer i følge den strenge WLTP-standarden, og alle bilens øvrige egenskaper bevares.
– Vi har store ambisjoner for salg av I-Pace EV320, men kommer ikke til å gå ut med spesifikke salgsmål, sier Riise.
Suksess i Norge
Siden dagens EV400 dukket opp i 2018 har over 4.500 nordmenn kjøpt bilen, noe som løftet Jaguar-salget fra et par hundre biler i et godt år. Prisen på dagens modell er 747.900 kroner, mens startprisen på EV320 egentlig er 638.900 kroner, en prisreduksjon på 109.000 kroner.
Den rabatterte kampanjeprisen for bilen som skal selges i en begrenset periode er 599.900 kroner for I-Pace S Prime. mens toppmodellen SE Sport, har en kampanjepris på 629.900 kroner.
Det er samme bil, bare billigereVilde Riise, Jaguar Norge
– Vi forventer å få de de første bilene til landet allerede i oktober, og har stor tro på at denne modellen vil kunne dekke det helelektriske behovet for de kundene som har vurdert å kjøpe I-Pace tidligere, sier Vilde Riise.
I-Pace EV320 leveres med en rekke nyheter fra 2021-modellen, inkludert det nye Pivi Pro-infotainmentsystemet, Clearsight digitalt bakspeil, tredelt baksete og 3D kamera for enklere parkering.