I Autoxos årsberetning informeres det at 2019 har vært et ufordrende år for en av Norges mest eksklusive bilforhandlere. Årsresultatet endte på over 26 millioner kroner i underskudd, mot et underskudd på 5,9 millioner i 2018. Selskapet peker selv på endringer i markedet som skal ha gjort at nybilsalget ble betydelig redusert.
Driftsinntektene falt med nærmere 24 prosent, fra 318 millioner kroner i 2018 til 242,6 millioner i 2019. Et også negativt driftsresultat ble mangedoblet, fra 1,7 til 10 millioner kroner i minus.
– Vårt underskudd for 2019 er sammensatt av flere faktorer. Vi har måtte gjennomføre en kostbar, men nødvendig omorganisering og restruktureringsprosess. Vi har gjort endringer i eierstruktur i tillegg til samlokalisering av våre to virksomheter for å optimalisere drift. Vi har også måtte gjøre betydelige avsetninger til tap på varelager da marked har endret seg raskere enn hva vi har kunne forutse, skriver daglig leder Thomas Kleven i en e-post til Finansavisen.
Kleven påpeker imidlertid at salget at nye Ferrari har vært svært positivt for dem.
– Vi har en økende ordrereserve. På Ferrari er det ofte 12 til 24 måneders leveringstid, slik at her vil resultateffekten komme senere.
Autoxo
(Mill. kr) | 2018 | 2019 |
Driftsinntekter | 318,1 | 242,1 |
Driftsresultat | -1,7 | -10,0 |
Resultat før skatt | -6,5 | -25,6 |
Resultat etter skatt | -5,9 | -26,2 |
Autoxo skriver i årsberetningen at selskapets likviditetsbehov i 2018 og 2019 har blitt finansiert gjennom lån fra eier. I regnskapet er det oppgitt en samlet gjeld til deleier Treschow-Fritzøe AS på nærmere 19 millioner kroner. Det opplyses videre i årsberetningen at samtlige lån fra eier er konvertert til egenkapital i løpet av 2020.
Samler og spisser driften
Tidligere har det vært driftet to adskilte forhandlere, Autoxo og Autoxo Sport, men i år ble begge samlet til en ny lokasjon på Billingstad i Asker. Sammenslåingen gjøres som et tiltak for å bedre lønnsomhet og effektivitet. Over 4.500 kvm tilbyr forhandleren kjøretøy fra merker som Maserati, Ferrari, Lamborghini og Porsche. I tillegg har det autorisert verksted for Ferrari og Maserati.
I 2019 solgte tidligere eier Olav Medhus seg ut av selskapet, som han i sin tid hadde startet med milliardærarving Michael Stang Treschow gjennom heleide Treschow-Fritzøe.
Trenger el- og hybridalternativer
– Er underskuddet drevet av noen spesifikke merker eller kategorier av biler?
– Det har vært stor fokus i markedet rettet mot el- og hybridmodeller. Det er ikke noe som Ferrari og Maserati så langt har kunnet tilby i sitt modellprogram. Dette vil introduseres nå i 2021, og er noe vi ser et stort potensiale i for kommende år, fortsetter Kleven.
Nye danske eiere
I juli kom den danske Ferrari- og Maserati-forhandleren Formula Automobile inn på eiersiden i Autoxo. Danskene har nå 67 prosent av eierandelene i selskapet etter emisjonen. Treschow-Fritzøe eier de resterende 33 prosent. Som Finansavisen tidligere har skrevet, satser Autoxo nå på å oppnå full Ferrari-autorisasjon i Norge.
I årsberetningen heter det at Autoxo ser på markedsutsiktene for fremtiden som gode, og at interessen for selskapets produkter er økende. Spesifikt peker de på merkene Ferrari og Maserati, som kommer med nye modeller på flere ulike drivlinjer som er attraktive på det norske markedet.
– Vi har allerede i 2019 gjort en rekke tiltak for å snu drift, og dette begynner vi nå å se effekten av. Selv gjennom en utfordrende tid med coronaviruset viser vi bedret drift og resultat. I tillegg har danske Formula Automobile kommet inn som majoritets eier og vil kunne tilføre oss både kompetanse og kapital som sikrer vekst, skriver Kleven.