Porsche tok kostnadene i fjor, får inntektene av elbilen Taycan i år

Elbilen Taycan dobler Porsche-salget og gir allerede rekordresultat i år, men økte driftskostnader og valutasikring for veksten ga røde tall i fjor.

SER LYST PÅ DET: Adm. direktør Morten Scheel i Porsche-importør Autozentrum Sport mener at tallene for 2019 og 2020 må sees sammen, da mange av kostnadene kom i fjor, mens inntektene kommer i år. Foto: Eivind Yggeseth
Bil

– I tillegg til de finansielle og mer regnskapstekniske forholdene, var driftsresultatet i 2019 preget av store investeringer og høye salgs- og markedsføringskostnader i forbindelse med lanseringen av den nye elbilen Porsche Taycan, sier adm. direktør Morten Scheel i Porsche-importør Autozentrum Sport.

Etter å ha tjent 77,7 millioner kroner de siste tre årene på å importere 1.850 biler, tapte importøren 4,9 millioner i fjor på 585 stykker. Porsche-sjefen er imidlertid ikke bekymret, snarere tvert imot.

STOR SPORTSBIL: Det er flere grunner til at Porsche Taycan har slått an i Norge, og momsfritak, vinteregenskaper og sportslighet er de viktigste. Foto: Porsche

– Inntektene av Taycan-salget kommer i i år, mens kostnadene til markedsføring, eventer og vårt omfattende program for å ta vare på alle reservasjonsholderne kom i fjor. Konsekvensen blir at resultatet for 2020 blir tilsvarende godt, og de to regnskapene bør sees i sammenheng, sier han og lover et rekordoverskudd i år, til tross for all usikkerheten i markedet.

– I første halvår 2020 var resultatet før skatt i på godt over 60 millioner kroner, og vi vil ha høyt trykk på leveransene også i andre halvår, legger han til.

Flere modeller

Det gjelder for øvrig ikke bare elbilen Taycan, men også Cayenne, 718 og ikke minst 911, som ligger an til å sette salgsrekord.

POPULÆR: Så langt i år er det registrert 86 Porsche 911 og rekorden på 104 biler fra både 2018 og 2019 ligger an til å bli slått. Foto: Håkon Sæbø

– 911 har vist en hyggelig utvikling de siste årene og vi er veldig glade for at vi setter rekord i år, til tross for at mange kunder nok vurderte 911 opp mot Taycan, poengterer han.

Med underskuddet, negativ kontantstrøm og de store sikringskostnadene i fjor ble egenkapitalen og ikke minst egenkapitalandelen svekket, men tilsvarende positive tall i år vil endre på det.

Inntektene av Taycan-salget kommer i i år, mens mange av kostnadene kom i fjor.
Morten Scheel, Porsche Norge

– Vi diskuterte også hvordan vi skulle føre valutasikringen for å unngå en smell i 2020, og de mange store endringene i mange poster gir oss en større revisorregning, sier han.

Holder trykket

Til tross for at antall registrerte biler gikk ned med 20 prosent i fjor, gikk omsetningen kun ned 4 prosent. Det skyldes blant annet oppbygning av et større delelager og at det ble tatt inn en del biler av typen Cayenne Hybrid  og 911 til lager for forhandlerne. Disse er det nå ti av rundt om i hele landet, mens Gardermoen og Fredrikstad står på listen over eventuelt nye.

Så langt i år er det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert 1.074 Porsche, og Porsche-sjefen tror 1.500 biler vil være nivået fremover. Det skyldes at han tror interessen rundt sportsbiler og bilkjøring for opplevelsens skyld er i vekst, og at det vil være med på å drive salg av alle deres modeller.

NORGESBILEN: Som en blanding av elektrisk sportsbil, stasjonsvogn og SUV, venter Porsche at Taycan Cross Turismo skal slå an i Norge. Foto: Andreas Scheel

– I tillegg til suksessen med Taycan, har vi store forventninger til neste elbil, Taycan Cross Turismo, som er et konsept veldig godt tilpasset norske bilpreferanser. Neste generasjon Macan er også annonsert at vil oppstå kun som helelektrisk. Begge disse modellene har relativt stort volumpotensial i det norske markedet, så våre planer og strategier er å etablere oss på et nivå med det vi klarer i 2020, forventer Morten Scheel.

Autozentrum Sport

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter840,2872,4
Driftsresultat14,545,7
Resultat før skatt−3,746,4
Årsresultat−4,934,2
porsche taycan
porsche 911
elbiler
porsche
Nyheter
Bil