+ mer
GLIS: Polestar 2.  Foto: Ragnvald Johansen

10 ting du bør vite om Polestar 2

Helt nye Polestar 2 har begynt å rulle rundt på norske veier. Her er 10 ting du bør vite om den elektriske nykommeren.

Polestar 2 er akkurat lansert og de første bilene ruller sakte men sikkert ut på norske veier. På Finn ligger det allerede en til salgs som kan bli din for 549.000 kroner. 

Det begynner å bli et solid utvalg av elbiler i Norge, så det kan være enkelte ting du bør merke deg før du overveier å kjøpe en splitter ny Polestar:

1. Å kjøpe en er enkelt, men å se den live er vanskeligere

Polestar er en av flere produsenter som har tatt steget godt inn i den teknologiske æraen og du kan kjøpe bilen på nett nesten like enkelt som et par sokker fra Ebay. Hvis du ønsker å se bilen i levende live er det derimot litt mer problematisk enn ved kjøp av flere andre merker, som har modellene utstilt i ulike salgslokaler. Polestar har et konsept de kaller Spaces der du kan se og oppleve bilen. Foreløpig er det fire slike Spaces i Norge, og de befinner seg i Bergen, Oslo, Stavanger og Trondheim. 

2. Bilen har et enorm glasstak

Glasstaket i Polestar 2 er stort og strekker seg helt fra frontruten og ned til hekken bak. Det gjennomsiktige taket er standardutstyr. 

3. Smarte frontlykter

Polestar 2 kommer med det selskapet kaller «pixel LED frontlys», som har 84 individuelle lyspiksler. Lyktene vil justere seg automatisk når du kjører og blant annet tilpasse seg svinger og møtende trafikk. 

HAMMER: Polestar 2 har litt samme lyktedesign som Volvo. Foto: Andreas Scheel

4. Batteriet stiver av bilen betraktelig

Batteripakken i Polestar 2 ligger, som hos mange av konkurrentene, i bunnen av bilen for å skape stabilitet og god vektfordeling. Polestar hevder at deres batteripakke bidrar til å stive av chassiset betraktelig og at vektfordelingen vil være 51/49 foran/bak. 

5. Lagring under panseret

Ingen stor nyhet, men Polestar 2 har i likhet med mange andre elektriske biler ekstra lagring under panseret. Forvent uansett ikke å kunne plassere noe særlig mer enn ladekablene pluss en handlepose eller to der. 

FRUNK: Bagasjerom foran på Polestar 2. Foto: Ragnvald Johansen

6. Å kjøre hardt dreper rekkevidden

Det amerikanske bilmagasinet CarAndDriver har testet Polestar 2 under skikkelig grisekjøring. Først kjørte de en tur på 300 kilometer med gjennomsnittsfart på rundt 120 kilometer i timen med normal pedalføring. Her leverte bilen rekkevidden den spådde ved start. Etter dette kjørte de en runde med hard pedalføring og mye rykk og napp, som medførte at rekkevidden falt med 160 kilometer, selv om de kun hadde kjørt 100 kilometer. 

7. Sikkerhet rund baut

Polestar har sterke tilknytninger til Volvo, og da forventer man en god dose sikkerhet. Selskapet har lansert det de kaller «en ny type airbag» i Polestar 2. Begge forsetene er utstyrt med airbager som kommer opp i midten av bilen, mellom forsetene, for å forhindre at man kastes sidelengs (og inn i hverandre) i tilfelle sidekollisjoner.

8. Bilen kan hilse på deg

Er gadgets viktig for deg, så har Polestar 2 en fiffig detalj. Du kan via en app stille inn frontlyktene, så når bilen vet at du nærmer deg (via nøkkelen) kan den sette i gang med et lite lysshow for å ønske deg velkommen. 

9. Bilen tar kontroll for å forhindre en ulykke

Polestar 2 kommer som standard med Volvos «Advanced Driver Assistance System (ADAS)». Et av systemene her er «Oncoming Lane Mitigation», som gjør at bilen kan ta kontroll og vike unna hvis den oppdager en hindring i veibanen. 

INNSIDEN: Interiøret i Polestar 2. Foto: Ragnvald Johansen

10. Rekkevidden er bedre enn antatt (ifølge CarAndDriver)

CarAndDriver har testet rekkevidden i utgaven med Performance-pakken, og den overrasket positivt. Ifølge deres test var Polestar 2 kun 16 kilometer bak Tesla Model 3. Her vil det sikkert komme mange tester og ulike meninger etterhvert. (Polestar oppgir en rekkevidde på opptil 470 kilometer på sine hjemmesider). 

Nyheter
Børs
Bil