Kraftig fall for Tesla i Norge – faller til 13. plass på registreringsstatistikken

Tesla var nær ved å bli Norges mest kjøpte bilmerke i fjor, men hittil i år har antallet registreringer falt med 84 prosent. 

KONTRASTER: I fjor var det til tider fullt kaos hos Tesla Norge. I år går det mye lengre tid mellom utleveringene. Her fra Teslas lokaler i Skodje utenfor Ålesund. Foto: Dreamstime
Bil

I et bilmarked i kraftig tilbakegang på grunn av coronapandemien, har det skjedd et komplett tronskifte blant elbilene. Mens kundene flokker seg rundt Audi og Mercedes-Benz, er aktiviteten hos Tesla Norge kraftig redusert siden rekordåret i fjor.

Fra 1. januar til 16. august ble det registrert 2.122 nye Tesla-biler i Norge. På samme tid i fjor: 13.238.

TO FORKLARINGER: Even Sandvold Roland i Tesla Norge. Foto: Håkon Sæbø

Det viser statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Nedgangen er på voldsomme 84 prosent, og sender Tesla ned til 13. plass på registreringsstatistikken.

Til sammenligning puster Audi konsernfetter Volkswagen i nakken i kampen om førsteplassen. Audi har satt skilter på 7.387 nye biler så langt i år, mot Volkswagens 8.759. I mer enn 90 prosent av tilfellene dreier det seg om en helelektrisk e-tron, som dermed er landets suverene salgsvinner så langt i år.

Coronastengt fabrikk

– Et fall på 84 prosent – hva skyldes det?

– Det er to ganske enkle forklaringer. Den ene er at vi i 2019 leverte ut Model 3 til de som hadde reservasjoner fra 31. mars 2016 og til de som bestilte fortløpende. Effektivt tok vi ut fire års salg på ett år, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge.

De mest solgte bilmodellene i Norge i år

#ModellAntallVekst
1Audi e-tron6.735122 %
2VW Golf4.162-37 %
3Hyundai Kona3.09432 %
4Nissan Leaf2.743-31 %
5Mitsubishi Outlander2.280-27 %
6Mercedes-Benz EQC1.87123.288 %
7Skoda Octavia1.851- 1 %
8Tesla Model 31.819- 83 %
9Renault Zoe1.708- 1 %
10Hyundai Ioniq1.502- 31 %

Nyregistrerte biler frem til 16. august. Vekst er sammenlignet med samme periode i fjor.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Han er snar med å presisere at statistikken gjelder nyregistreringer, ikke salg.

– Vi satte noen veldig hyggelige rekorder, og det førte til at registreringstallene i 2019 ble mye høyere enn i et normalt år. Det blir et dårlig sammenligningsgrunnlag.

LEDER: Audi e-tron er Norges mest solgte bil for øyeblikket, selv om prisen kan nærme seg millionen om man ønsker det. Her i Sportback-versjon. Foto: Håkon Sæbø

– Den andre forklaringen er at Tesla-fabrikken var stengt en periode i våres, som følge av omstendighetene rundt coronaviruset. Det jobber vi oss fortsatt gjennom ringvirkningene av, sier Sandvold Roland.

Tesla-sjef Elon Musk ble ikke spesielt fornøyd da fabrikken i Fremont måtte stenge på grunn av smittevern i april, og uttalte blant annet at Californias karanteneregler var fascistiske.

Velger vekk de dyreste

Teslas bestselger er den relativt kompakte Model 3. Hittil i år er det levert 1.819 Model 3 til norske kunder. På samme tid i fjor var antallet 10.969.

Suksessen til Model 3 ga imidlertid en kinkig bieffekt for salget av de to dyrere Tesla-modellene, den større Model S og SUV-aktige Model X. Særlig har salget av Model S gått rett i kjelleren, med bare 97 nyregistreringer – nok til en 96. plass på OFVs liste.

Model X, som er en direkte konkurrent til Audi e-tron, er nyregistrert i 206 eksemplarer – mot 1.323 på samme tid i fjor.

Tesla har som policy å aldri reklamere for sine biler. Det kan tenkes å være en ulempe for de «gamle» modellene S og X, som opprinnelig ble lansert i henholdsvis 2012 og 2015.

– Gjør dere noe for å øke salget av S og X?

– Det du må ha i bakhodet er at Model 3 er en rimeligere og mindre bil som treffer flere godt. Da blir differensieringen opp mot S og X tydeligere – de skal være premiumbilene. Det var flere som strakk budsjettene som nå får dekket behovene sine med en Model 3. Det er fortsatt god etterspørsel etter S og X i sine segmenter, hevder Sandvold Roland.

NESTEN GLEMT: Tesla Model S er det ikke mange som går for etter at Model 3 ble tilgjengelig. Det til tross for markedets suverent beste rekkevidde på over 60 mil. Foto: Håkon Sæbø

Etterslep

Men nøyaktig hvor god denne etterspørselen er, får man ikke svar på før bilene kommer til landet, eventuelt når de ikke kommer til landet i det hele tatt. Tesla sier aldri noe om hvor mange som har bestilt biler.

En kjensgjerning er imidlertid at Tesla liker å time utleveringene med kvartalsrapporteringen. Leveransene kan da bli omfangsrike.

– Når kommer neste kjempestore bilskip med Teslaer til Drammen havn?

– Kjempestort er ditt ord og ikke mitt. Det kommer leveringer fortløpende, og vi jobber oss gjennom ordrene, sier Sandvold Roland.

– Venter mange nordmenn på bilene sine?

– Vi kommenterer aldri salgstall, men per juli satt vi fortsatt med ordrer fra starten av året.

Først fabrikk, så Y

Tesla Norge håper nok at suksessen med Model 3 skal gjenta seg for nykommeren Model Y, som er en kompakt SUV med en pris fra 535.000 kroner og oppover. Utleveringene har såvidt startet i USA, men bilene som kommer til Norge (og resten av Europa) skal produseres ved Teslas nye fabrikk i Berlin. Den er ennå under bygging.

ET STYKKE IGJEN: «Tesla Gigafactory Berlin» skal produsere nye Model Y for Europa. Dette bildet ble tatt på fredag og viser at det gjenstår noe arbeid. Foto: Bloomberg

Ifølge nettstedet Electrek skal den tyske Tesla-produksjonen starte i juli neste år. For å fremskynde byggingen bruker Tesla prefabrikkerte elementer, og Elon Musk har tidligere uttalt at «Gigafactory Berlin vil monteres i en fart som tilsynelatende virker umulig».

Teslas tilsvarende anlegg i Shanghai gikk fra byggetomt til operativ fabrikk på under et år.

KOMMER NESTE ÅR: Men allerede nå har utleveringene av Model Y (den hvite bilen på toppen) startet i USA. Foto: Dreamstime

Med tanke på Tesla Norges normalt restriktive holdning til å si noe som helst, er kommunikasjonssjefen temmelig medgjørlig når vi spør hvor mange som har bestilt Model Y:

– Jeg kan si så mye som at det er en elektrisk SUV med solide egenskaper til en riktig pris. Det er klart at svært mange nordmenn vil ha elbil og at svært mange nordmenn vil ha SUV.

tesla
even sandvold roland
bilsalget
elbil
elbiler
audi e-tron
tesla model 3
tesla model y
ofv
elon musk
breaking
Nyheter
Bil