Vil bli offisiell Lamborghini-forhandler

Lamborghini har ingen importør i Norge, men Bymedhus må sloss for å bevare statusen som agent og eventuelt bli autorisert forhandler.

SUPERBILSELGER: Olav Medhus i Bymedhus selger i dag Lamborghini som agent for Semler Retail i Danmark, men vil gjerne få offisiell status i Norge. Foto: Andreas Scheel
Bil

– Det ryktes om tre aktører som ønsker å representere Lamborghini i Norge med autorisert salg og ettermarked, og det blir trolig tatt en avgjørelse i nær fremtid, sier Olav Medhus.

Gjennom sine 13 år i Autostrada Sport, Auto XO Sport og nå Bymedhus har han importert og solgt brorparten av de 100 nye og bruktimporterte Lamborghini-modellene som ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er registrert i Norge de siste seks årene.

– Vi har i dag et samarbeid med Lamborghini-importøren til Sverige og Danmark som gir oss mulighet til å spesifiserer nye biler til kunder, kjørekurs med mer. Dette vil vi fortsette med til det eventuelt skulle bli endringer i distribusjon av bil i Norge, sier han.

Nå ønsker Medhus å formalisere forholdet til den italienske sportsbilprodusenten ytterligere gjennom sin nyetablerte bilbutikk på Billingstad utenfor Oslo.

– Uansett hva som skjer, kommer vi til å fortsette å selge både Lamborghini og Ferrari. Volumet er egentlig ikke spesielt høyt, men vi kan merkene, vi kjenner kundene og har hatt hendene på de fleste Lamborghini og Ferrari som ruller på norske veier, og det skal vi fortsette med, sier han.

Bekrefter rykter

De to andre aktørene som ønsker å importere Lamborghini til Norge er ukjent, og Christian Gottschalk hos den Nils Tronrud-eide Bentley-importøren Brookland Motors svarer lett unnvikende på spørsmål om de er blant dem.

VIL HA MER: Christian Gottschalk i Brookland Motors importerer allerede Bentely, men ønsker seg et merke til, hvor Lamborghini og McLaren kan være alternativer. Foto: Håkon Sæbø

– Jeg kan bekrefte at det går rykter om at vi ønsker å bli Lamborghini-importør, men det er nytt for meg at det er tre kandidater. Jeg kan likevel bekrefte at vi ønsker å få inn enda et merke i det nye bygget og med den kapasiteten vi nå får, sier han.

Gottschalk har selv hørt rykter om at Medhus vil kaste inn håndkleet i Lamborghini-kampen, da kravene og kostnadene blir for store.

Foruten Lamborghini er McLaren også et merke som mangler importør i Norge, men her er volumet betydelig lavere, med kun en håndfull biler registrert de siste årene.

Flere i spill

– Det er flere bilmerker som er i spill om dagen, hevder Medhus, som selger de fleste premium-sportsbilene og SUV-ene på markedet.

Den nye butikken ligger i samme område som Maserati-importør og Ferrari-agent AutoXO, den nye Porsche-forhandleren for Asker og Bærum, samt Bentley-forhandleren Brooklands Motors.

Medhus skilte i fjor lag med Michael Treschow og AutoXO, som i stedet konsoliderte og solgte 67 prosent av aksjene til den danske Ferrari-importøren Formula Autmobile etter store tap. Nye Maserati og Ferrari-modeller med ledning skal etter planen bedre de tallene, noe Medhus også har tro på.

– Alle kommer med elbiler de neste årene, men jeg tviler på at det blir full stopp for fossilbiler fra 2025. Vi selger allerede en del elbiler og plugg-inn-hybrider, og nærmer oss 100 solgte biler siden oppstarten i mars. Det vil i praksis si fra mai da vi åpnet butikken, men med snittpriser på 1,5 millioner kroner har vi kommet godt i gang, poengterer han.

Lukket

Butikkonseptet er ulikt de fleste andre. Det første Medhus gjorde var å spikre opp plater foran vinduene og henge opp kunst på veggene. Espen Eiborg, Broslo, Werner Kling, Masi og Art by Blue er bare noen av kunstverkene som kan beskues og kjøpes sammen med bilene.

NORGESBILEN: 16 eksemplarer av super-SUV-en Lamborghini Urus er registrert i Norge siden lanseringen for et drøyt år siden. Foto: Håkon Sæbø

– Her har vi kunstutstillinger og kundekvelder hvor det å kjøpe bil er en del av opplevelsen, som omfatter så mye mer. I helgen var vi en gjeng på tur til Vestlandet, og tirsdag har vi en driveout til Vestfold hvor det bare er å hive seg med. Vi samarbeider med Gran Turismo Events om utenlandsreiser, som det er mindre av for tiden, men det å spre bilglede i et land med den naturen og de veien vi har i Norge er lett, sier han.

– I tillegg vil vi selge nye, nyere og brukte biler av alt av premiummerker, det være seg elbiler, bensin, diesel og hybrid, legger han til.

Tre ansatte i en butikk på 380 kvadratemeter og en garasje i kjelleren, gjør Bymedhus lett på beina med et lavt kostnadsbilde. Noen av bilene er egne, men mange selges i kommisjon for både norske og utenlandske eiere for å begrense varelageret.

Utfordringer

I disse coronatider har Medhus som alle andre nye utfordringer, men han har vært med en stund og lar seg ikke overraske.

– Det er alltid noen skyer på himmelen, men vi er vant til en uforutsigbar avgiftspolitikk og må være tilpasningsdyktige og forholde oss til realitetene. Vi kommer alltid til å selge det markedet ønsker innenfor vår nisje, sier han.

lamborghini
urus
ferrari
mclaren
suv
elbil
ladbar hybrid
plugg-inn-hybrid
plug-in hybrid
nils tronrud
Nyheter
Bil