<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
SKUMMEL: Bakenden på Hyperion XP-1 vitner om noe som går unna. Foto: Hyperion

Dropp elektrisk, denne går 1.600 kilometer på en fem minutters fylling

Hyperion lover ikke rent lite med prototypen av XP-1.

Publisert 7. sep. 2020 kl. 13.05
Oppdatert 7. sep. 2020 klokken 18.01
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 287 ord

Hyperion er det amerikanske California-selskapet du mest sannsynlig ikke har hørt om, men som er store innen hydrogenteknologi i transportsektoren. Helt siden 2011 har selskapet utviklet brenselceller og infrastruktur for å kunne revolusjonere hydrogenbransjen, og skape et fullverdig rent alternativ til transportindustrien. Nylig avduket selskapet dets første prototype. 

NYTT: Hyperion XP-1 ser definitivt futuristisk ut. Foto: Hyperion

XP-1 heter Hyperions første kreasjon og selskapet slår definitivt på stortromma. Modellen skal kunne gå 1.000 miles (tilsvarende 1.600 kilometer) på èn tank og den kan fylles på under 5 minutter. I tillegg blåses 0 til 100 unna på 2,2 sekunder og nåla stopper ikke før du butter 350 kilometer i timen. 

Det er ikke bare bilen som er i fokus for Hyperion. Selskapet er vel så opptatt av infrastruktur og har skjønt poenget med at bilen kun er like god som mulighetene til å kjøre den der du vil, når du vil. Bilprodusenten planlegger derfor et stort nettverk med hydrogenstasjoner, som et visst annet amerikansk bilmerke har lykkes med på den elektriske fronten, nemlig Tesla. 

OPP: Dørene er helle ikke vanlige i Hyperion XP-1. Foto: Hyperion

«Det er mer enn nok bilprodusenter, men vi er et energiselskap som har vår egen historie», sier Angelo Kafantaris, adm. direktør i Hyperion, til CarAndDriver. 

«Hydrogen gir deg alle fordelen med en elektrisk bil, men med lavere vekt. Å lage hydrogen er også mye grønnere enn å lage batterier», sier Kafantaris. Hyperion-sjefen har uansett en stor utfordring ved at markedet for hydrogenbiler er svært begrenset, og at det naturlig nok gjør infrastrukturen vanskelig på kort sikt. 

DAGSLYS: Bakenden ser brutal ut i dagslys. Foto: Hyperion

Hyperion sier at de skal begynne å levere ut de første bilene i 2022 og bygge 300 av denne modellen. Prislappen er ikke oppgitt, men den blir nok ikke billig.