Salgsmål for Norges-favoritt halvert i elektrisk marked

Ingen ledning, ingen problem. Toyota Norge håper salget av nye Yaris går mot strømmen, men salgmålet er bare halvparten av 2018-tallene. 

NY HYBRID I ELBILSEGMENT: Toyota Norge melder om et salgsmål på 2.000 eksemplarer av deres småbil og Europa-favoritt, Yaris. Her er toppmodellen, avbildet da Finansavisen Motor testet bilen under Norges-premieren i Drammen forrige uke.  Foto: Nicolai Giil
Bil

Småbilen Toyota Yaris har vært en storselger i snart 21 år. Nå kommer den i sin fjerde generasjon, men møter et totalt endret markedssegment – utsatt for større elektrisk konkurranse enn noen sinne. 

Siden 1999 har 67.138 eksemplarer rullet ut av norske forhandlere, og i snitt er det solgt 3.357 Yariser årlig her til lands. 

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at Toyota i både 2017 og 2018 solgte rundt 4.000 eksemplarer av Yaris årlig. For 2021 er målet halvert for en av merkets viktigste biler i Norge. Før den nye generasjonen nå ble lansert hadde den norske Toyota-armen mottat 900 ordrer fra kunder. 

I Europa har småbilen med fire dører og plass til fem en markedsandel på 7,8 prosent av segmentet og står for 22 prosent av den japanske bilprodusentens salg. 

Toyota Yaris

4. generasjon av den populære småbilen i hybridversjon er nå i salg hos norske forhandlere. Den er bygd på Toyotas nye platform: GA-B. Startprisen er 244.600 kroner. Toyota Norge anslår at volummodellen, med brorparten av salget, vil være «ActiveTech». Da er prisen 273.800 kroner. I Norge er salgsmålet 2.000 eksemplarer solgt i 2021. 

Hybrid i en elektrisk verden

Det er hverken nytt eller oppsiktsvekkende at elbilene overtar, men Toyota har i Norge greid å opprettholde salg uten ledning.

– Bakgrunnen for et lavere salgsmål for Yaris i 2021 er større konkurranse i småbilklassen og økende elbilandel. Vårt Yaris-salgsmål for 2021 er ikke endelig, og dersom etterspørselen viser seg å være høyere vil det være mulig å få flere biler til Norge, skriver Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, til Finansavisen i en epost.

Det japanske bilkonsernet sentralt har ikke vært spesielt omfavnende elbiltrenden generelt, men satt sin lit til hybrider og hydrogen. I 2014 uttalte Toyota at de ikke ville lage elbiler. I år kom imidlertid konsernets første elbil, i form av Lexus UX 300e. 

SELGER YARIS: Espen Olsen er informasjonssjef i Toyota Norge. Foto: Håkon Sæbø

Til tross for ikke særlig mange helelektriske alternativer utover UX 300e virker ikke Toyota å være redd konkurrentenes økende antall elbiler. 

– RAV4 Plug-inn-hybrid vil være en svært viktig modell, men også våre populære selvladende hybrider. Dessuten lanserer vi vår nye hydrogenbil Mirai i første kvartal av 2021, som er Toyotas nullutslippalternativ neste år, fortsetter Olsen. 

Han forteller at grunnen til at Toyota opprettholder salget er at hybridene stiller med mye av det folk vil ha, til tross for at de aller fleste bilene er uten ledning. 

– Mange kunder har en bilbruk som gjør at hybridmodellene er godt egnet. De har svært lavt forbruk og kan kjøres uten å lade. Samtidig sikrer forhandlere våre ledende kundetilfredshet, skriver informasjonssjefen. 

Når elbilen kommer vil den spise salg utenfor klassen.

Skoda har også greid seg lenge uten elektriske alternativer, sett bort i fra den lille bybilen Citigo. For merket vil imidlertid deres andre elbil, Enyaq iV, ytterligere manifestere overgangen mellom drivstoff. 

– Skoda har holdt salget oppe uten elektriske alternativer utover Citigo fordi vi treffer på alt av det som er viktig for norske kjøpere, unntatt elektrisk drivlinje. 

– Jeg tror Enyaq vil bli den mest solgte bilen vår neste år. Noen tusen eksemplarer. Det er naturlig å tro at med størrelsen og kvalitetene på Enyaq vil den spise av salget på Octavia, Superb og Kodiaq, selv om de to førstnevnte nå også kommer som plugg-inn-hybrider, sier kommunikasjonssjef for Audi, Seat og Skoda i Harald A. Møller, Morten Moum. 

VIKTIGE ELEKTRISKE ALTERNATIVER: Morten Moum i Harald A. Møller poengterer at Enyaq iV vil spise noe av salget av deres øvrige ikke-elektriske modeller. Foto: Andreas Scheel

Hvor mange som har forhåndsbestilt den nye helektriske SUV-en til 348 520 kroner vil ikke kommunikasjonssjefen gå ut med.

– Men vi hadde et betydelig antall bestillinger før verdenspremieren nå nylig, og det antallet har økt. Det er god respons, sier Moum. 

toyota
statistikk
salg
elbil
hybrid
skoda
Nyheter
Bil