+ mer
RACER: Rett forfra er det noe ved de myke buene over hjulhusene som minner om 250 GTO. Syvtallet i runding på panseret er en klar referanse til racinghistorikken hos Ferrari. Foto: Ferrari

Superrask skreddersøm fra Italia

Ferrari 812 Superfast er i utgangspunktet en sjelden bil, men for enkelte kunder betyr ordet «sjelden» at det finnes flere av samme type.

Det finnes mange spennende bokstaver som indikerer at en bil er noe utenom det vanlig. GT, R og S er blant de mest populære, med flere representanter fra andre områder av alfabetet i stadig kamp om pallplass. Hos Ferrari har «0» en helt spesiell posisjon. Ferrari 250 GTO er en modell med en jevn strøm av prisrekorder på CV-en, og som kjent står O-en for Omologato. 288 GTO fikk smykke seg med den runde bokstaven på 80-tallet, og i nyere tid dukket 599 GTO opp, som ble forløperen til F12 og senere 812 Superfast.

ENSOM MAJESTET: Fordelen med å få laget en helt egen Ferrari, er at du kan delta på treff uten å frykte at noen andre skal dukke opp med samme bil. Foto: Ferrari

Rikholdig historie

Og nå har en av kundene til Ferrari som ganske sikkert står med både kursiv og furukongle i kartoteket fått levert en skreddersydd 812 Superfast, med det klingende navnet Omologato. For de som ikke tok italiensk valgfag, betyr ordet ganske enkelt godkjenning i forbindelse med racing. Historiene er mange og rikholdige om hvordan Enzo Ferrari fikk godkjent at han hadde produsert mange nok gateregistrerte biler til å kunne delta i løp med 250 GTO, men av dagens Omologato finnes det kun en.

UFO: Kunden skal ha latt seg inspirere av science-fiction, og rett bakfra i måneskinn kan den minne litt om en UFO på vei inn i Discovery channel. Foto: Ferrari

Romskip og opera

Ferrari skriver i pressemeldingen at de har jobbet på bilen i to år, og i samarbeid med kunden har skrellet av alt unntatt lyktene og frontruten. lnspirasjonen til det nye karosseriet skal være hentet fra en rekke forskjellige kilder, blant annet racinghistorien til Ferrari, science-fiction og moderne arkitektur. Rundingen med syvtall på døra og panseret ergo en klar referanse til racing, og sett rett bakfra i tussmørket er det kanskje an anelse romskip å spore. Det er ikke like lett å sette fingeren på den moderne arkitekturen, men det er kanskje et hint av Munch-museet i måten hekkspoileren lener seg utover? Og den kraftige laksetrappen over bakruta har nesten nøyaktig samme vinkel som taket på operaen.

LAKSETRAPP: Bakruten harfått det som i gamle dager ble kalt for laksetrapp, et kjent grep for å gjøre mors gamle Volvo 240 om til en fullblods racerbil. Foto: Ferrari

Privilegier

Innvendig skimtes firepunkts racing seier, og seter kledd i en blanding av knall blått skinn en form for Alcantara. Enkelte detaljer i interiøret er lakkert i noe de kaller hamret metall finish, som visstnok skal minne om nettopp 250 GTO. Det er ikke så lett å se om de har gjort mange endringer på resten av interiøret, men det er kanskje noe kunden vil ha for seg selv. Det er sikkert ikke billig å legge beslag på designteam og ingeniører hos Ferrari i to år for å oppfylle guttedrømmen, så visse privilegier får man nok med på kjøpet.

KOSTBART: Ferrari opplyser ikke noe om prisen for gildet, men det er nok kostbart å få designet og bygget en one-of-a-kind Ferrari. (1 / 4)

Spennende

Utover opplysningen om at det befinner seg en 812 Superfast under de lekre linjene, oppgir ikke Ferrari noen tall for bestykning. Men om en antar at kunden synes originalen går fort nok, står det en 6,5 liters V12 som puster ved egen hjelp under det lange panseret. Effekten fra fabrikk er på 800 hk og 718 Nm. Parametre som vekt og luftmotstand kan ha blitt endret, men i utgangspunktet skal 0-100 km/t være avviklet på 2,9 sekunder, og 0-200 km/t på 7,9. Hvorvidt toppfarten fortsatt ligger på 340 km/t kan jo være litt ekstra spennende å finne ut for kunden, all den tid dette er den eneste Omologato som finnes.

STOR NOK: Ferrari opplyser ikke noe om hvorvidt de har øket antall hester i stallen, men V12-eren er nok snarlik den som står i 812 Superfast. Foto: Ferrari
GODT EMNE: Ferrari 812 Superfast er i utgangspunktet en sjelden og svært så tøff bil, eller et godt emne som noen kaller det. Foto: Ferrari

Teknisk: Ferrari Omologato

Motor: 6,5L V12 

Effekt: 800 hk/ 718 Nm 

0-100 km/t: 2,9 sek 

0-200 km/t: 7,9 sek 

Toppfart: 340 km/t

Ragnvald Johansen 

motor@finansavisen.no

Motor
Nyheter
Bil