<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
RÅTT: Mercedes-Benz EQC 4x4 kan virkelig tuktes i terrenget.  Foto: Mercedes-Benz

Kronglete hyttevei? Da har Mercedes et utmerket elektrisk alternativ

Mercedes-Benz har montert heftige terrengdekk og hevet klaringen på den elektriske SUV-en EQC.

Publisert 13. okt. 2020 kl. 14.39
Oppdatert 13. okt. 2020 klokken 14.41
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 316 ord

Nordmenn elsker SUV og firehjulstrekk, gjerne i kombinasjon med elektrisk drivlinje. Audi og Mercedes-Benz skjønte tegningen tidlig og det ruller mang en e-Tron og EQC på norske veier. Sistnevnte modell har de terrenginteresserte ingeniørene fra Stuttgart virkelig fått leke seg med. 

Den tyske bilprodusenten har nemlig lansert en heftig terrengutgave av den elektriske SUV-en EQC, der det har slengt på en 4x4 på slutten av navnet av åpenbare årsaker. Her snakker vi enorme terrengdekk og heftig bakkeklaring, altså helt perfekt for kronglete norske hytteveier. 

KONGE PÅ HYTTA?: Du vil mest sannsynlig få noen blikk når du ruller opp i denne. Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz opplyser i en pressemelding at meningen med prosjektet er å «vise at e-mobilitet ikke bare er urban, men også kan benyttes i terrenget». Samtidig er luksusen fortsatt i førersetet, akkurat sånn det skal være i en Mercedes.

Rosinen i pølsa er selvfølgelig bakkeklaringen. Den er på hele 293 millimeter, mer en dobbel så høy som på en normal EQC (140 millimeter). Selv en Geländewagen er 58 millimeter lavere enn EQC 4x4. Den nye offroaderen takler også å kjøre sidelengs i rimelig bratt terreng, nærmere bestemt 31,8 grader foran og 33 grader bak. G-klasse klarer 28 grader. 

BRUKBAR KLARING: Bakkeklaringen til EQC 4x4 bør holde for de fleste. Foto: Mercedes-Benz

Land Rover er godt kjent for sine heftige terrengegenskaper og er dermed en fin sammenligningskandidat. Øverst troner Land Rover Range Rover med en bakkeklaring på 297 centimeter, marginalt høyere enn EQC 4x4. Land Rover Discovery er rett bak med en klaring på 282 millimeter. 

Når det kommer til interiør og motorisering er det lite informasjon, men det virker som om Mercedes har benyttet en standard EQC. Det vil si en rekkevidde på inntil 414 kilometer, skjermer i dashbordet og en lang liste med ekstrautstyr. 

KLARING: 4x4 ser barsk ut i terrenget. <strong>Foto: Mercedes-Benz</strong> (1 / 2)
KLARING: 4x4 ser barsk ut i terrenget. Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz opplyser foreløpig ikke om produksjonstall, pris eller eventuell leveringsdato.