Kort rekkevidde, svakt salg

Flere nye elbiler har lite batteri, kort rekkevidde og lavt salg. Produsentene forsvarer likevel strategien.

BESKJEDENT SALG: Honda e og Opel e-Corsa dukket opp omtrent samtidig i vår, men sistnevnte med litt lenger rekkevidde har registrert flere biler så langt, selv om begge ligger milevis bak bestselgerne med betydelig lenger rekkevidde. Foto: Andreas Scheel
Bil

– Honda e er bygget for kjøring i og rundt byen. Rekkevidden på 220 kilometer er mer enn nok for de aller fleste, da gjennomsnittlig kjørelengde for en elbilkunde så vidt jeg vet ligger på 60 kilometer om dagen, sier PR- og markedssjef Thomas Midskov Larsen i Honda Nordic.

FORSINKET: Thomas Midskov Larsen i Honda Nordic har merket coronakrisen, men hevder å ha en god ordreinngang på sin elbil Honda e nå. Foto: Honda

At det kun er registrert 88 slike biler så langt i år tilskriver han nylig lansering og forsinkelser på grunn av coronaviruset. Selv om andre bilprodusenter spyr ut elbiler med lenger rekkevidde i tusentall.

– Vi har kommet godt i gang med Honda e i Norge og ser vi tilbake på de siste årene som har vært ganske tøffe for oss i Norge, så ser vi nå en positiv utvikling i salget. Vi får inn mange kundeordre nå og forventer en positiv utvikling ut året og inn i 2021, legger han til. 

Høyt salg

Felles for mange av de nye elbilene som er kommet på markedet i år, er at de har relativt lang rekkevidde og selger godt, mens elbiler med mindre batteri gjør seg mindre gjeldende på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken pr. 25. oktober.

Mange av disse har også lavere pris og retter seg inn mot bilførere som kun kjører i storbyen, eller har en annen hyttebil hjemme i dobbeltgarasjen.

FOLKEVOGN: På kun to måneder har VW ID.3 utlevert over 4.000 biler, så de har truffet på mye selv om prisen er relativt høy. Foto: Håkon Sæbø

Blant årets elbiler har VW registrert hele 4.000 elbiler av typen ID.3 på to måneder, MG har fått skilter på over 2.500 ZS  på et drøyt halvår, mens Polestar har utlevert over 1.800 biler siden august. Peugeot e-208, Skoda Citigo og Porsche Taycan har også passert 1.000 registreringer, mens Peugeot e-2008, Seat Mii og Opel e-Corsa henger litt etter.

BILLIG: Trillingene VW e-Up, Skoda Citigo og Seat Mii (bildet) er små, men billige, og treffer derfor også det norske markedet relativt godt. Foto: Andreas Scheel

Lavt salg

Betydelig lenger etter ligger Honda-e og Mini Electric, og tildels Mazda MX-30 og DS 3 e-Tense, selv om de to sistnevnte også kom sent til festen med sine første biler. Felles for de fleste av disse er at de har relativt kort rekkevidde, i det norske elbilmarkedet hvor fokus på rekkevidde har vært meget viktig. Mazda er blant dem som har tro på elbiler med mindre batteri.

Mazda MX-30 Bil Foto: Ragnvald Johansen

– Den moderate batteristørrelsen er det som gjør det mulig å selge en bil med kvaliteter som miljø, kjøreegenskaper, design og solide materialer til en uhørt god pris, hevder PR- og produktsjef Petter Chr. Grüner Brinch i Mazda Norge.

Med priser fra 249.900 kroner ligger den godt under de fleste andre i pris, bortsett fra de enda mindre og enklere Seat Citigo og Seat Mii, som er søsknene til VW e-Up. Brinch er imidlertid ikke bekymret.

UTSOLGT: Volumet er ikke stort, men PR-og produktsjef Petter Chr. Grüner Brinck i Mazda Norge får skilter på alle MX-30-bilene de får tildelt i år. Foto: Andreas Scheel

– Leveringene startet i midten av september, så dette volumet er vi meget godt fornøyd med. Salget av MX-30 går bra og nå ligger det kundeordre bak alle bilene vi får til landet, så det blir bra med registreringer resten av året også, presiserer han.

Satser på følelser

VELGES MED HJERTET: Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge poengterer at Mini Electric selges på andre kriterier enn rekkevidde. Foto: BMW

Mini har ifølge kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge valgt en en annen tilnærming enn enkelte andre aktører i tilsvarende segment og er sikker på at en elektrisk Mini kjøpes på mer enn forholdet mellom rekkevidde og pris.

– Mini er et premium alternativ med en høy dose kvalitet og underholdning bak rattet. Det er en bil som velges med hjertet og er en «statement» for mange kunder, hevder han.

I tillegg merker Mini som mange andre coronasituasjonen, og Tegneby innrømmer at salgsmålet er høyere enn det som gjenspeiles i registreringsstatistikken.

STØRRELSEN TELLER: BMW i3 økte salget da rekkevidden økte, mens Mini Electric lider under leveringsproblemer og lite batteri. Foto: Håkon Sæbø

– Vi merker selvsagt konkurransen fra aktører som har og har hatt biler på lager og kan levere i to farger dagen etter prøvekjøring. Hadde tilgangen på biler vært høyere enn hva den er, så hadde vi også kunnet begeistre flere norske Mini-fans enn hva vi har hatt anledningen til så langt. Fabrikken i Oxford går nå for fullt igjen, legger han til.

Satser videre

Mini slapp dessuten før helgen nyheten om at de starter egen produksjon i Kina for å supportere veksten i det kinesiske markedet.

NORGESBILEN: Til tross for priser fra én million kroner og oppover, er det registrert rundt 1.000 Porsche Taycan så langt i år. Foto: Håkon Sæbø

– Mini har også nettopp bekreftet av Mini Cooper Electric fremover vil få selskap av en elektrisk crossover i småbil-segmentet og en elektrisk crossover i kompakt-segmentet. Mini rigger seg for vekst i årene fremover og ambisjonene og kommende modeller passer vårt marked svært bra, hevder BMW-direktøren.

Også Honda har en tydelig strategi om at de satser kraftig på Europa. Thomas Larsen sier de kommer med mange modeller som vil passe godt i det norske markedet og forventer en dobling av salget neste år.

TRAFF: Elbilen MG ZS har truffet det norske markedet godt med tilgjengelighet, god plass og lav pris, men med litt lenger rekkevidde enn de dårligste. Foto: NMG

– Som vi sa tilbake i oktober 2019, vil 100 prosent av vår modellportefølje være elektrifisert innen utgangen av 2022. Det betyr at vi kommer til å introdusere seks nye modeller innen utgangen av 2022, inkludert de nylig lanserte Honda e og nye Jazz Hybrid, sier Thomas Larsen.

Mer ladbart

Mazda gir seg ifølge Petter Chr. Grüner Brinch heller ikke med elbilen MX-30.

– Vi har tidligere bekreftet at MX-30 også kommer som en plugg-inn-hybrid med rotasjonsmotor. I tillegg har vi bekreftet at vår kommende store plattform vil bli ladbar, legger han til.

Der vil også rekkevidden få betydning.

Årets elbilnyheter

ModellAntallRekkeviddePris fra
Volkswagen ID.34.044424 km351.900 kr
MG ZS2.549263 km239.890 kr
Polestar 21.784470 km469.900 kr
Peugeot 2081.590340 km275.900 kr
Skoda Citigo1.452258 km208.400 kr
Porsche Taycan972407 km966.300 kr
Peugeot 2008931320 km307.900 kr
Seat Mii839259 km202.700 kr
Opel Corsa320330 km267.900 kr
Mazda MX-30286200 km249.900 kr
Mini Electric245234 km285.800 kr
DS 3 Crossback193320 km304.900 kr
Honda e88220 km266.200 kr
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken