Bilindustrien girer opp igjen etter en lang periode med stengte fabrikker og mange avbestillinger. Situasjonen er fortsatt langt fra normal og mye av det tapte er nærmest umulig å ta igjen før året er omme, men nybilsalget internasjonal og her hjemme har begynt å bedre seg.
Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at det norske nybilsalget har begynt å ta seg betydelig opp igjen. Etter en nedgang i totalmarkedet på hele 25 prosent i første halvår, til 59.224 personbiler, har volumet de siste månedene vært opptil 40 prosent høyere enn i fjor med over 15.000 biler i september. Pr. 8. november er totalen ned 10,6 prosent til 110.550 biler.
Trenden er også oppadgående internasjonalt og et av verdens største bilmarkeder, Kina, noterte en salgsvekst av nye biler på 12,5 prosent i oktober. At de største bilprodusentene girer opp har gitt god avkastning for aksjonærer som har sittet i bilaksjer i verdens 10 største bilprodusenter den siste måneden:
Enkelte av de mindre bilprodusentene har også gjort det godt på børs den siste måneden. München-baserte BMW har steget 14,99 prosent og Daimler er opp 8,95 prosent. Tesla er på sin side ned 7,18 prosent.