Toyota gir gass med hydrogen

Mens hydrogenaksjer går til himmels på børsene er bruken av gassen fortsatt beskjeden, men nå tror Toyota tiden er inne for hydrogenbiler også.

HYDROGEN: Den nye Toyota Mirai blir en stor bil med lang rekkevidde og konkurransedyktig pris. Utfordringen ligger i infrastrukturen. Foto: Toyota
Bil

– Vi har stor tro på hydrogen, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

I slutten av denne måneden vil den endelige presentasjonen av deres nye elbil Mirai finne sted, selv om mye informasjon allerede er frigjort.

– Med en pris på 540.000 kroner for en stor og velutstyrt bil vi karakteriserer som en premiumbil, har den bredere appell enn forgjengeren. Volumet vil i første omgang være beskjedent og vi har ambisjoner om 100 biler det første året. Bilen er imidlertid vel så mye en merkevarebygger innen det spennende hydrogenmarkedet, legger han til.

Børsbonanza

Der er det selskapet som NEL  , HydrogenProHYPRO-ME, Nicola, EverfuelEFUEL-ME og andre som har fått størst oppmerksomhet gjennom en hype på børsene vi ikke har sett på lenge.

NY BIL: Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge øker satsingen på hydrogen i Norge med lanseringen av andre generasjon Mirai. Foto: Håkon Sæbø

– I tillegg til forventningene om fremtidig inntjening og verdistigning, er det mye psykologi på børsene. Det viser uansett at markedet har tro på hydrogen, sier han og forklarer:

– Det skyldes ikke minst at myndighetene i stadig flere land er på hugget med egne hydrogenstrategier med spesifiserte volumer og økonomiske tilsagn, sier Olsen, men etterspør enda mer fra norske myndigheter.

– Nå bevilget riktignok regjeringen 100 millioner kroner øremerket infrastruktur i statsbudsjettet, men det er foreløpig lite konkret sammenlignet med mange andre land, presiserer han.

Tidobling

Det at selskaper som NEL og utspringet Everfuel har gått bra på Merkur Markets mener Olsen er et godt tegn.

Mirai er vel så mye en merkevarebygger innen det spennende hydrogenmarkedet
Espen Olsen, Toyota Norge

– Når Everfuel klarer å hente inn penger bekrefter det troen på hydrogen og vi vil tidoble produksjonen av Mirai sammenlignet med forgjengeren og produsere 30.000 biler, sier Olsen.

Hvor mange av disse som kommer til Norge på sikt er usikkert, etter lanseringen i det norske markedet mot slutten av første kvartal 2021. De foreløpige dataene på bilen forteller at den blir nesten fem meter lang, får en rekkevidde på over 650 kilometer og bakhjulsdrift.

– Et annet argument er at myndighetene har frosset hydrogenbilenes incentiver som momsfritak, kollektivfeltkjøring, bom- og parkeringsfordeler til 2025 eller 50.000 solgte biler, poengterer informasjonssjefen.

Eksplosjon

Problemene med infrastrukturen etter eksplosjonen på Uno-X-stasjonen i Sandvika i 2019 og stengningen av alle landets hydrogenstasjoner har satt markedet tilbake, men Olsen ser lys i enden av tunnelen.

ÅPENT: Etter konkursen i Hynor og eksplosjonen hos Uno-X, har Ulf Hafseld i Hynion åpnet hydrogenstasjonen på Høvik for kommersiell drift. Foto: Andreas Scheel

– Hydrogenbilene er avhengige av infrastruktur, men det er i ferd med å løse seg. Hynions stasjon på Høvik utenfor Oslo er i drift med tilnærmet full kapasitet og stasjonen på Hvam blir trolig snart åpnet. Everfuel har ambisjoner i hele Norden og det er planer for å få taximarkedet til å begynne å bruke hydrogen, sier informasjonssjefen.

I tillegg til Toyota har Hyundai sin hydrogen bil Nexo tilgjengelig i det norske markedet. Totalt er det solgt drøye 200 eksemplarer av denne, forgjengeren iX35 Hydrogen og første generasjon Mirai i Norge.

I SALG: Hydrogenbilen Hyundai Nexo selges i dag til 660.000 kroner og har en rekkevidde på 566 kilometer. Foto: Andreas Scheel

I tillegg satser Toyota på busser, lastebiler og maritim bruk av hydrogen. Når mer av dette kommer i mer praktisk bruk vil kanskje hydrogenselskapene lettere kunne forsvare prisingen på børs utover hypen hydrogen har hatt så langt.