Bentley tar Brexit-grep
Luksusbilprodusenten bestiller fem Antonov-jetfly for å unngå potensielle flaskehalser på grunn av Brexit.

90 prosent av komponentene som brukes i Bentleys biler kommer fra det kontinentale Europa, og den britiske bilprodusenten selger rundt en fjerdedel av bilene sine i Europa. Nå tar den britiske bilprodusenten grep og sikrer seg flere forsyningsruter mens Brexit-forhandlingene trekker ut.
– Vi har brukt to år på planleggingen. Og nå har vi fem Antonover som vi har reserve for å fly karosserier til Manchester, sier adm. direktør Adrian Hallmark til Financial Times.

14-dagers lager
I tillegg har Bentley reservert ekstra varehus og planlagt nye forsyningsruter i tilfelle Brexit-forhandlingene stikker kjepper i hjulene på de tradisjonelle forsyningsrutene til luksusbilprodusenten. Samt økt lagerbeholdningen på reservedeler som er lagret for produksjon.
– Vi har pleid å ha akkurat to dagers produksjon. Nå har vi lager for 14 dager, sier Hallmark,
I tillegg har Bentley reservert ekstra varehus og planlagt nye forsyningsruter i tilfelle Brexit-forhandlingene stikker kjepper i hjulene på de tradisjonelle forsyningsrutene til luksusbilprodusenten. Samt økt lagerbeholdningen på reservedeler som er lagret for produksjon.

Ifølge Reuter er Bentley i stand til å tåle 10 prosent importtoll ved å øke prisene og kutte kostnader, dersom Brexit-forhandlingene ikke fører til noe. Og en importtoll er å fortrekke fremfor hindringer med forsyningene, mener Hallmark.
Takket være Kina, forventer Bentley å selge mer enn 10.000 biler i år, og med det breakeven. Salget i Kina er opp 35 prosent sammenlignet med pre-covid, mens salget i USA og Europa er opp 15 prosent, ifølge Hallmark.