<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
ELLEVILL: Automobili Pininfarina har skapt et elektrisk beist i Battista.  Foto: Pininfarina

Ellevill elektrisk hyperbil er ett skritt nærmere norske skilter

Automobili Pininfarina har gjennomført høyhastighets-testing av helelektriske Battista og oppnådd en toppfart på 350 km/t.

Publisert 5. des. 2020 kl. 09.37
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 269 ord

Italienske Automobili Pininfarina har laget en ellevill helelektrisk hyperbil som heter Battista. Den skal bygges i 150 eksemplarer, om kundene melder seg, og bilen har elektrisk hyperbilteknologi fra Rimac i Kroatia. 

VILLDYR: Battista kjører fra det aller meste. Foto: Pininfarina

Med 1.900 hestekrefter og 2.300 Nm skal den klare 0 til 300 km/t på under 12 sekunder. Selskapet har nylig gjennomført høyhastighets-testing i en vindtunnel, samt runder på Nardo-banen i sør-øst Italia, og mener at bilen er god for en toppfart på 350 km/t. 

Nå som hastighets-testingen er gjennomført er neste steg et testprogram der ni prototyper skal prøves på offentlige veier. Testingen gjennomføres for å fintune Battista og de fem kjøremodusene Calma, Pura, Energica, Furiosa og Carattere.

BRUTAL BAKSTUSS: Hekken til Battista og den gedigne spoileren avslører at bilen er bygget for høy fart. Foto: Pininfarina

Pininfarina Battista skal koste fra 22 millioner kroner, men spesialmodellen med blant annet mørkeblå karbondetaljer, koster om lag 26 millioner kroner. Denne heter Anniversario og skal kun produseres i fem eksemplarer.

Battista skal kunne kjøre inntil 500 kilometer på en lading, og batteriet skal kunne lades fra 20-80 prosent på under 25 minutter. Det italienske selskapet regner med å levere ut de første modellene en eller annen gang neste år. 

DETALJER: Ladeluken på Battista . Foto: Ivar Engerud

I oktober var hyperbilen på besøk i Norge og ble vist frem hos Bentley Oslo, som holder til på Billingstadsletta i Asker. Det er bilinvestor Nils Tronrud som står bak importen av det flere omtaler som verdens villeste elektriske bil. Han håper en norsk kjøper vil dukke opp. 

BEGEISTRET: Nils Tronrud er begeistret over Pininfarina Battista. Foto: Ivar Engerud