Fords nye elbil: Sent, men godt

Lenge etter konkurrentene og litt forsinket skal den nye elbilen Mustang Mach-E løfte Ford-salget etter en lengre nedtur.

FORVENTINGSFULLE: Adm. direktør Per Gunnar Berg og informasjonssjef Anne Sønsteby i Ford Norge ønsket i helgen de første eksemplarene av den nye elbilen Mustang Mach-E velkommen på norsk jord. Foto: Andreas Scheel
Bil

– Hele organisasjonen tripper nå etter å komme i gang med den nye elbilen. Nå har de 1.500 ansatte, inkludert 72 forhandlere, stått i stormen de siste årene med svakt personbilsalg, og etter coronaforsinkelsene er vi nå endelig klare med Mustang Mach-E, sier Ford-sjef Per Gunnar Berg.

Det svake personbilsalget skyldes blant annet utsettelser av lanseringer og manglende produkter med ledning. Nå var Ford riktignok tidlig ute med sin elbilsatsing gjennom oppkjøpet av norske Think i 1999 og lanseringen av Focus Electric i 2011, men svakt salg og andre årsaker gjorde at disse prosjektene ble skrinlagt.

I helgen kom endelig de første tyvetalls førproduksjonsbilene av Ford Mustang Mach-E til Norge. Dette er biler som skal ut til forhandlere og andre lanseringsarrangementer, mens de første kundebilene kommer i månedsskiftet januar-februar.

– Get over it

Til tross for en del negative kommentarer til bruken av det ikoniske Mustang-navnet på den nye elbilen, er Berg trygg på at de nå lanserer en bil med emosjonell appell og konkurransedyktig pris.

KLASSIKER: Det er dette mange forbinder med Ford Mustang, men navnet brukes nå også på Fords nye elbil Mach-E. Foto: Håkon Sæbø

– Til de som ikke liker navnet vil jeg si: Get over it! Mustang Mach-E er en tøff, røff og kul familiemuskelbil. Vi treffer det viktige SUV-segmentet med firehjulstrekk, stor plass og gode ytelser. Dette er ingen brødrister på fire hjul, presiserer han.

Navnet og utseendet kan man selvfølgelig diskutere, men mye tyder på at han har sine ord i behold, da prisene begynner på 422.000 kroner for innstegsmodellen. Den velutstyrte First Edition med firehjulstrekk og stort batteri koster 599.900 kroner.

Rekkevidden varierer fra 400 til 610 kilometer avhengig av batteristørrelse og drivhjul, mens effekten varierer fra 269 til 351 hestekrefter. 0 til 100 kilometer i timen tar da mellom 5,1 og 6,2 sekunder. Batterikapasiteten på 68 eller 88 kWh netto har en ladekapasitet på henholdsvis 115 og 150 kW.

– Enorm interesse

Da bilen ble presentert for et år siden var interessen ifølge Berg enorm, med 15.000 interessenter.

POPULÆR: Interessen var stor, også på Skur 13 på Tjuvholmen, da den nye elektriske Ford Mustang Mach-E hadde sin verdenspremiere 19. november i fjor. Foto: Andreas Scheel

– Vi går ikke ut med nøyaktige tall, men vi skal selge flere tusen biler i år og over 70 prosent vil ha bilen med firehjulstrekk og lang rekkevidde. Norge har dessuten kuppet 75 prosent av First Edition-bilene som kommer til Europa, så vi har gjort oss bemerket, konstaterer han.

Ford legger heller ikke skjul på hvor viktig denne bilen er, som en del av omleggingen til det de kaller det store vendepunktet.

– Mach-E er større enn T-Ford. Vi står nå overfor en dobbel forvandling hvor ny teknologi og skybasert data vil endre bilbransjen slik vi kjenner den. Over-the-air oppdatering eller OTA vil bli en viktig del av eieropplevelsen, poengterer Berg.

NY TID: Ford har store forventninger til at den nye elbilen Mustang Mach-E skal få fart på personbilsalget i Norge etter flere års nedtur. Foto: Andreas Scheel

Nullutslipp

Ford Motor Company vil i perioden frem til 2022 investere formidable 100 milliarder kroner i dette, da de har tro på omleggingen.

– Vi står last og brast med California og andre som jobber for forbud mot fossile drivlinjer, blant annet fra 2030. Målet om det samme i Norge fra 2025 blir neppe mulig å gjennomføre, men vi skal uansett tilby det markedet vil ha gjennom vår «Power of Choice»-strategi, sier Norges-sjefen.

I første omgang betyr det foruten Mustang Mach-E plugg-inn hybriden Explorer, Kuga ladbar hybrid og Puma mild hybrid, i tillegg til Focus og Fiesta. De to sistnevnte operer imidlertid i et segment som i stadig større grad overtas av elbiler i Norge.

Flere elbiler

Uten å røpe hva Ford vil komme med av nye modeller og nye drivlinjer sier Berg at «det kommer veldig mye». Dette blir kostbart, men Ford har svaret på det også.

NAVNET SKJEMMER INGEN: Ford har fått kjeft for å benytte det legendariske Mustang-navnet på sin nye elbil, men Per Gunnar Berg ber dem «get over it». Foto: Andreas Scheel

– Vi har inngått allianser med blant annet Volkswagen, Mahindra og Argo A.I. Utviklingen og bruk av kunstig intelligens blir viktig. Der har Ford vært helt i førersetet, men et samarbeid er til glede for begge parter. Tilgangen til VWs MEB-plattform gjør at vi kan komme raskere til andre elektriske personbiler. Også i utviklingen av selvkjørende biler er Ford blant dem som har kommet lengst. Samarbeid om denne type kostbare utviklingsprosjekter er helt avgjørende for å skape sterke, sunne og fremtidsrettede bilprodusenter, sier Berg.

Samtidig har Ford hatt en dominerende rolle på nyttekjøretøy i Europa som de nå skal samarbeide med Volkswagen om.

– Vi er nummer én i Europa og nummer to i Norge på nyttekjøretøy, legger han til.

Coronapandemien

Med utsikter til en vaksine og ende på coronapandemien, har Ford også bidratt til dette gjennom sitt Prosjekt Apollo. Da bilproduksjonen i flere uker stoppet snudde en rekke produksjonsfasiliteter seg rundt og har produsert 50.000 respiratorer, 10 millioner ansikstsskjold og 100 millioner munnbind.

– Dette er i tråd med våre verdier og Ford har også under tidligere kriser og kriger bidratt i kampen, poengterer Per Gunnar Berg.