<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Corona gir ny hodepine

Coronaviruset har allerede sendt bilsalget rett til bunns. Nå sliter bilbransjen med et nytt problem etter corona: Mangel på deler.

    Publisert 19. des. 2020 kl. 09.19
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 211 ord
    «MASSIV FLASKEHALS»: Flere VW-merker merker mangelen på elektronikkomponenter. Her fra en Seat-fabrikk utenfor Barcelona i Spania tidligere i år. Foto: Bloomberg

    Mangel på nødvendige elektronikkomponenter gir hodepine for bilbransjen, og Volkswagen varsler nå justeringer av produksjonen sin verden rundt. Den tyske giganten ser i det hele tatt store utfordringer for hele den globale bilproduksjonen.

    Årsaken til det Volkswagen omtaler som en «massiv flaskehals», er coronapandemien. Med det kraftige fallet i bilsalget som følge av pandemien, har halvlederprodusenter dreid produksjonskapasiteten sin mot andre kundesegmenter, som forbrukerelektronikk.

    Dette slår nå tilbake på bilprodusentene.

    Etter bransjens knall og fall tidligere i år er en betydelig opphenting på gang, som gir økt behov for elektronikkdeler igjen. På grunn av omdisponeringene til halvlederselskapene er det imidlertid mangel på disse nødvendige komponentene nå.

    For VW innebærer dette produksjonsbegrensninger i både Kina, Europa og Nord-Amerika, der produksjonen må tilpasses til elektronikkforsyningene som ventes i første kvartal 2021.

    Disse tilpasningene vil ifølge VW gå ut over gruppens biler basert på den modulbaserte plattformen MQB. De omfatter personbiler og nyttekjøretøy med VW-logoen samt Skoda, Seat og til en viss grad Audi.

    – Til nå har vi håndtert krisen godt, takket være utmerket ledelse innen anskaffelser og produksjon. Nå kjenner vi imidlertid på effektene fra den globale halvlederflaskehalsen, sier VW-topp Murat Aksel i en melding. Han ble tidligere i år utnevnt til innkjøpssjef for Volkswagen personbiler.