Frykter dumping av elbiler

Bilimportørenes Landsforening frykter dobbelsubsidiering av bruktimporterte elbiler og vil ha myndighetene til å stoppe praksisen. 

LADBAR: Adm. direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening tror biler med ledning i praksis vil presse ut bensin- og dieselbiler fra det norske markedet i år. Foto: Andreas Scheel
Bil

Samtidig som kineserne går inn i oksens år og oversvømmer det norske markedet med stadig nye elbiler, frykter Bilimportørenes Landsforening (BIL) dobbelsubsidiering.

– Vi jobber for å stoppe dobbeltsubsidieringen av elbiler som bruktimporteres fra utlandet med opptil 9.000 euro i støtte i Tyskland og momsfritak i Norge. Dette er konkurransevridende, sier adm. direktør Erik Andresen.

Bindingstiden på seks måneder for en tysk bileier for å få støtten er ikke spesielt lenge, hvis nordmenn kan spare rundt 100.000 kroner ved kjøp, for så å ta bilen momsfritt inn til Norge. Akkurat hvordan dette kan stoppes er usikkert, men myndighetene ser trolig også at et slik opplegg blir feil.

Frykter valget

Vi får håpe Senterpartiet er sitt distriktsansvar verdig
Erik Andresen, BIL

Erik Andresen er samtidig redd for Arbeiderpartiet og enkelte andre politiske partier, som har varslet begrensninger i momsfritaket for dyrere elbiler gjennom et bunnfradrag. Dette til tross for at ESA har innvilget fullt momsfritak for elbiler i Norge ut 2022.

ELBILFLOM: Det er kommet mange nye elbiler på markedet de siste årene, men det kommer rundt 20 nye elbiler også neste år. Foto: Håkon Sæbø

– Nå som vi endelig får inn elbiler som treffer det norske markedet med firehjulstrekk, lang rekkevidde, hengerfeste og god plass til en overkommelig pris, ønsker vi ikke å begrense salget av disse gjennom innføring av moms. Vi får håpe Senterpartiet er sitt distriktsansvar bevisst og tror vel både SV og MDG vil bidra til å øke elbilsalget, formoder Andresen.

Litt avhengig av leveringssituasjonen til alle landene i Europa og usikkerheten rundt den pågående pandemien, tror BIL-sjefen på en kraftig vekst i elbilsalget neste år.

– I år ender vi på rundt 70.000 nyregistrerte elbiler. Med de mange nye modellene som kommer neste år og de allerede betydelige ordrereservene hos mange importører, tror vi på en vekst på over 40 prosent til 100.000 elbiler i 2021, anslår han.

LUKSUS: Etter å ha produsert luksusbiler til partitoppene i Kina skal Hongqi selge elbilen E-HS9 gjennom MotorGruppen i Norge. Foto: Ivar Engerud

Med en økende andel plugg-inn-hybrider og Toyotas milde hybrider i tillegg, tror han de rene fossilbilene nesten vil forsvinne.

– Selv med to års frysing av avgiftene på de rene fossilbilene er de likevel stadig mindre attraktive, konstaterer Erik Andresen.

Flom av elbiler

For ti år siden var det Think som stod for brorparten av de 355 elbilene som ble registrert i Norge. I fjor var det 15.683 Tesla Model 3 som vant, mens Audi to uker før årsslutt i år leder klart med sine 8.987 e-tron. Neste år spås VW ID.4 å bli vinneren, men det er bare en av de over 20 nye elbilene som er ventet til landet i 2021.

I tillegg til nye elbiler fra BMW, Ford og Skoda vil minst fire kinesiske elbiler gjøre sin inntreden på markedet i år. Det gjelder BYD, DSKS, Seres og Hongqi. Suzuki-importør RSA har fra før Maxus i porteføljen, men i 2021 vil BYD også inngå.

KINABIL: Xpeng G3 er en av de kinesiske elbilene som dukket opp i år og neste år får den følge av blant annet Xpeng P7 og flere kinesiske elbiler. Foto: Andreas Scheel

Fra før importører Zero Emision Mobility (ZEM) Xpeng, mens Geely-eide Polestar har markert seg godt i år med 2.500 registrerte biler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). 

MotorGruppen, med Mitsubishi, Renault og Dacia får neste år også Hongqi i porteføljen. Dette er et merke som tidligere var mest kjent for å lage biler til den kinesiske makteliten, men som nå også lager elbilen E-HS9.

Gill Gruppen, som fra før har tradisjonelle Subaru og det kinesiske elbilmerket MG i porteføljen, vil neste år også få biler fra DSKS og Seres. MG lanserer for øvrig også plugg-inn hybriden EHS neste år, noe som vil dekke opp for Subarus mangel på biler med ledning.

2021 et hvileår

Så sent som i august sa adm. direktør Thorbjørn Lie til Finansavisen at de har mange Subaru-kunder som setter pris på firehjulstrekk, samtidig som ikke alle vil ha biler med ledning.

BATTERI: Subaru har fått mildhybrid drivlinje i flere av sine modeller, men inntil de kommer med ledning blir salget svakt i Norge. Foto: Andreas Scheel

Før helgen uttalte han imidlertid til nyhetstjesten Bilnytt.no at de ikke kommer til å ta inn nye biler i 2021, selv om de takler dagens utslippskrav og kommer til å takle de fremtidige og strengere kravene når de kommer også.

Vi tror det nesten ikke vil selges bensin- og dieselbiler neste år
Erik Andresen, BIL

«De strenge kravene i Europa vil dukke opp alle andre steder også, så dette brukes som benchmarking. Dette skal vi takle gjennom lansering av nye modeller», uttalte han til Bilnytt uten å spesifisere nærmere.

Diesel forsvinner

Foruten veksten i salget av ladbare biler i år til en markedsandel på totalt 73,4 prosent, faller andelen av milde hybrider med Toyota i spissen fra 12,5 til 9 prosent. De rene fossilbilene halverer nesten andelen fra 31,2 til 17,6 prosent.

SJELDENT SYN: Diesel- og bensinbilene blir ikke borte med det første, men det blir ikke mange nye biler med forbrenningsmotor på veiene neste år. Foto: Andreas Scheel

– Vi tror det nesten ikke vil selges bensin- og dieselbiler neste år. Rundt 85 prosent vil ha ledning og tar man bort de milde hybridene i tillegg er dieselbiler i ferd med å bli borte, sier Erik Andresen.

En siste utfordring da er ladeinfrastrukturen som må forbedres.

– Det er kun en liten andel av den totale bilparken som er elektrisk og når andelen øker krever det bedre ladekapasitet. De mange 50 kW-laderne blir for dårlige og vi trenger et tettere nettverk av lynladere på 150 kW. Dette har Tesla skjønt med sitt eget hurtigladernettverk, så all honnør til dem, sier BIL-sjefen.

Elbilutvalget

Etablerte elbilerNye elbiler i 2020Nye elbiler i 2021
Tesla Model 3VW ID.3Audi e-tron GT
VW e-GolfMG ZSAudi Q4 e-tron
Nissan LeafPolestar 2Audi Q4 e-tron SB
Audi e-tronPeugeot e-208BMW iX3
BMW i3Skoda Citigoe iVBMW i4
Hyundai Kona electricPeugeot e-2008BMW iX3
Jaguar I-PACEPorsche TaycanBYD Tang
Hyundai IONIQ EVMazda MX-30DKSK
Renault ZoeSeat Mii ElectricFiat 500e
Tesla Model XVolvo XC40 P8Ford Mustang Mach-E
Tesla Model SOpel Corsa-eNissan Ariya
Opel Ampera-eMini electricOpel Mokka
Volkswagen e-up!DS3 CrossbackPorsche Taycan Cross Turismo
Kia e-NiroHonda eSeres SF5 EV
Nissan e-NV200Lexus UX300eSkoda Enyaq
Kia e-SoulXpeng G3Skoda enyaq Coupe
Kia Soul EVMercedes-Benz EQVTesla Model Y
Citroën C-ZeroAudi e-tron SToyota Mirai
Peugeot iOnMaxus EV80VW ID.4
Mercedes-Benz EQCVW e-CrafterXpeng P7
Mitsubishi I-MiEVCitroën e-C4Hongqi E-HS9
Peugeot Partner TepeeCiroen e-Space TourerUsikre (2021-22):
Smart EQ ForTwoPeugeot e-TravellerAiways U5
Citroën E-BerlingoMaxus eunic MPVByton M-Byte
Smart EQ ForFour
Citroën Ami
Smart ForTwo
Cupra el-Born


Dacia Spring


Ioniq 5


Kia CV


Mercedes-Benz EQA


Mercedes-Benz EQB


MG 5 EV


Nio


Bestune


Brilliance


Chery


Lynk & Co


Li Auto


Lucid


Rivian


Bollinger


Faraday