<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bilkjemper blir tvunget til produksjonskutt

Mangelen på halvledere er i ferd med å bli en flaskehals for bilindustrien. 

Publisert 9. jan. 2021
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 226 ord
STOR ETTERSPØRSEL: Elbilen Ford Mustang Mach-e AWD har et ekstra stort behov for halvledere.  Foto: Håkon Sæbø

Både Ford, Nissan og Honda kunngjorde på fredag at de vil kutte i bilproduksjonen i år på grunn av mangel på halvledere. 

Sent i fjor begynte bilprodusenter og delleverandører å advare og en voksende mangel på halvledere, etter at bilsalget økte raskere enn ventet etter nedstengning. 

Det er den voldsomme veksten i elbilmarkedet som har sendt etterspørselen etter halvledere rett til værs. Halvledere brukes til alt fra batteristyring, til førerassistansesystemer og underholdning i bilen. I tillegg brukes også i forbrukerelektronikk som smarttelefoner og nettbrett. 

100.000 færre biler for VW

I første omgang skal Ford fremskynde et ukelang nedstengning av et anlegg i Kentucky, hvor de produserer SUV-ene Ford Escape og Lincoln Corsair. Mens Nissan skal redusere produksjonen ved et anlegg i Japan, melder CNBC

Volkswagen gikk i desember ut og advarte om at på grunn av flaskehalser som halvledere ville dette føre til at konsernet ville produsere 100.000 færre biler i første kvartal 2021, fordi leverandørene deres Continental og Bosch har slitt med å sikre forsyninger fra sine underleverandører, skriver Financial Times.

Til Financial Times sier Continental at markedet ikke forventet en såpass sterk vekst i bilproduksjonen etter nedstengningen, og at med en ledetider på seks til ni måneder har ikke halvlederindustrien klart å øke produksjonen raskt nok til å møte denne uventede veksten.