Tesla-konkurrent Nio lanserte sin første sedan lørdag: ET7. Den nye bilen kommer med selvkjørende teknologi som ifølge selskapet skal overgå Teslas autopilot-system.
Pris før subsidier og lettelser for nyvinningen starter på 448.000 kinesiske yuan, eller like over 580.000 norske kroner. Bilen blir da levert med en 70 kW stor batteripakke. Prisen i Norge er ikke kjent.
Levering er ventet å starte i første kvartal 2022, ifølge adm. direktør og grunnlegger av selskapet William Li. Bestillinger startet allerede lørdag.
VIDEO: Se intervju med William Li her: (Saken fortsetter under videoen)
Selvkjørende
Selskapet har lagt mye arbeid i den selvkjørende teknologien i ET7. Kameraene har en oppløsning på hele 8 megapiksler, mot Teslas 1,2 megapiksler. Bilene bruker også Nvidia-chipper som skal være syv ganger kraftigere enn Teslas løsning, ifølge Lis presentasjon lørdag.
Teknologien i de selvkjørende bilene følger en abonnementsmodell og koster 680 yuan i måneden – nesten 900 kroner.
ET7 skal ha rekkevidde på hele 1.000 kilometer. Til sammenligning skal Xpengs P7-sedan ha 706 kilometer og den drøyeste versjonen av Teslas Model S skal klare like under 650 kilometer før du må innom en supercharger.
«Nio har utviklet et kraftigere batter i på 150 kWh – opp fra forrige generasjons 100 kWh-batteri som ble lansert i november. Det er dette batteriet som skal gi 1.000 kilometers rekkevidde», skriver Wedbush-analytiker Daniel Ives i et notat.
Nios nye ET7 har laminert glasstak over det hele, varme i setene både foran og bak og har hele 23 høyttalere.
Selskapet fikk rundt én milliard dollar fra statsstøttede investorer tidlig i 2020. Aksjene i New York skjøt dermed i været og endte opp over 1.100 prosent i fjor. Selskapet planlegger å utvide til Europa i andre halvdel av 2021.
Tesla-konkurrenten doblet leveringene sine fra 2019 til rett under 44.000 biler i 2020.