Ny bilgigant slipper 10 nye elektriske modeller i 2021
Verdens fjerde største bilprodusent girer opp produksjonen av elektriske modeller i årene som kommer.
Stellantis – resultatet av en sammenslåing av PSA Group (bl.a. Peugeot og Citroën) og Fiat Chrysler – planlegger storstilt utvidelse av den elektriske bilflåten innen 2025.
Alle nye modeller, helt fra Dodge til Maserati som lanseres fra i år og til 2025, skal innbefatte en elektrisk variant. Det er ikke spesifisert hvordan fordelingen mellom helelektrisk og hybrid det er snakk om.
Allerede i 2021 skal det som har blitt verdens fjerde største bilprodusent, lansere hele 10 elektriske modeller, ifølge konsernsjef Carlos Tavares.
– Den største utfordringen er ikke å ha elektriske modeller, men det blir å tilby dem til en gunstig pris, sier han til CNBC.
Deler på utgiftene
Bakgrunnen for å slå sammen selskapene som nå har blitt Stellantis, er ifølge Tavares vekst og å dele de milliardene av dollar som trengs for å utvikle teknologi i forbindelse med selvkjørende biler.
– Kostnadene kommer til å øke markant. Vi ser gode grunner til å dele på disse utgiftene, sier Stellantis-toppen.
Selskapet har per nå 29 elektriske modeller fordelt på sine 14 bilmerker, deriblant helelektriske Fiat 500e og hybridene Chrysler Pacifica og Dodge Ram 1500.
Jeep har også lovet å elektrifisere hele sin bilflåte i fremtiden. Det inkluderer en av bestselgerne Wrangler Rubicon og en elektrisk variant av Grand Cherokee med nytt design.
Stellantis-aksjen skjøt 11 prosent i været på børsdebuten tirsdag. En av konkurrentene til Stellantis, Rivian, er verdsatt til 27,6 milliarder dolar. Stellantis er verdsatt til 26,5 milliarder dollar etter sammenslåingen.
Selskapet har 400.000 ansatte basert i Nord-Amerika og Europa.