Volvo Cars hadde deres beste januar noen gang målt i antall solgte biler. Det svenske selskapet solgte 59.588 kjøretøy, som er en økning på 30,2 prosent år-over-år. Salget steg i alle de tre største markedene, Europa, Kina og USA, melder selskapet i en pressemelding.
Plug-in-salget var det mest oppsiktvekkende i januar og stod for 23 prosent av det totale salget. Det tilsvarer mer enn 13.700 plug-in-kjøretøy, som er en oppgang på 122 prosent år-over-år.
I Europa var plug-in-salget, både hybrider og helelektrisk, spesielt sterkt og stod for 41 prosent av det totale salget. Volvo solgte 24.857 kjøretøy i Europa i januar, en økning på ni prosent år-over-år, og plug-in-salget tilsvarer dermed nærmere 10.200 kjøretøy.
Veksten i Europa blekner mot Kinas der Volvo solgte 19.160 kjøretøy, som tilsvarer en økning på 91,3 prosent år-over-år. Det solide salget var i hovedsak drevet av den kompakte SUVen XC40 og S60 sedan. I USA økte salget med 32,4 prosent, godt hjulpet av deres største SUV, XC90.
På modellnivå var XC40 bestselgeren, med 17.770 biler, fulgt av XC60, 17.053 biler, og på tredjeplass er XC90, med 7.564 biler.
Volvos salg i januar
Januar 2021 | Januar 2020 | Endring (prosent) | |
Europa | 24.857 | 22.810 | 9 |
Kina | 19.160 | 10.015 | 91,3 |
USA | 8.151 | 6.157 | 32,4 |
Andre | 7.420 | 6.770 | 9,6 |
Totalt | 59.588 | 45.752 | 30,2 |