Lanseringen gikk skeis, men prisen er klar

Prisen på Hyundais nye IONIQ 5 Project 45 er klar.

PRISET: Lanseringsmodellen av Hyundai IONIQ 5 Project 45 vil koste 499.900 kroner Foto: Hyundai
Bil

I dag kl. 8.00 skulle Hyundai ha verdenspremiere på den nye elbilen, IONIQ 5 Project 45, med muligheter for å reservere en av de 3.000 første bilene. 

«Hvis du ser denne siden, beklager vi det. Det ser ut til at responsen har vært litt større enn vi planla», innrømmes det. «Vi jobber så raskt vi kan med å gjøre online reserveringen tilgjengelig», opplyses det.

Pressekontakt Øyvind L. Knudsen i Hyundai Norge sier til Finansavisen at dette var veldig kjedelig, og ingen av de 14.000 forhåndsregistrerte i Norge har fått reservert bilen. Når problemet vil være løst vet han ikke.

– Dette er styrt fra Europa og vi venter på en avklaring, sier han.

Det meste var kjent fra før, men prisen for den fullspekkede lanseringsmodellen, var ikke kjent. Den er 499.900 kroner. Da får man blant annet e-4WD firehjulstrekk og en batteripakke på 72,6 kWt, som etter WLTP-standarden skal gi en rekkevidde på 460 kilometer.

Godt utstyrt

PASSE STOR: Hyundai IONIQ 5 er 4,64 meter lang. Den har et bagasjerom på 531 liter og maksimalt 1.591 liter. <strong>Foto: Hyundai</strong> (1 / 6)

Lanseringsmodellen vil blant annet ha BOSE-lydanlegg, to 12,3 tommers skjermer, fjernstyrt parkering og Augmented Reality Head up-display. Listen med standardutstyr er lang som et godt år og inneholder også ventilerte skinnseter med innebygget fothviler, forskyvbar midtkonsoll og elektrisk justering av baksetet med 40/60-deling. 

0-100 km/t går unna på 5,2 sekunder. 220 kW hurtiglading, støtte for 400V- og 800V-multilading og to års IONITY-abonnement, lar seg også høre. 

IONIQ 5 Project 45 får flere, tøffe konkurrenter og kan blant annet sammenlignes med Ford Mustang Mach-E. De er omtrent like brede og høye, men Mach-E er 7 cm lengre og koster 100.000 kroner mer. Andre, og kanskje nærmere konkurrenter, vil være elbilene Skoa Enyaq og Volkswagen ID.4.

Hvor mange til Norge?

De 3.000 første bilene skal etter planene leveres til kundene i løpet av sommeren 2021. Hvor mange som kommer til Norge avhenger av hvor mange som klarer å reservere bilen, når den muligheten dukker opp.