På fredag startet National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) en undersøkelse av omtrent 30 millioner biler. Bilene er blitt produsert mellom 2001 og 2019, og etterforskningen startet etter at det hadde blitt rapportert inn problemer med Takata-kollisjonsputer, melder Reuters.
Bilprodusentene er blitt varslet om undersøkelsen, og det er ventet at etterforskningen vil bli offentlig kunngjort senere mandag.
Blant produsentene som nå har biler som etterforskes finner man blant annet Honda, Ford Motor, Toyota, General Motors, Nissan Motor, Subaru, Tesla, Ferrari, Nissan Motor, Mazda, Daimler, BMW, Chrysler (nå en del av Stellantis), Porsche og Jaguar Land Rover (eid av Tata Motors).
Undersøkelsen gjelder både biler som hadde airbagene installert da de ble produsert, og de som har fått dem plassert inn senere.
Ifølge Reuters har over 67 millioner Takata-airbager blitt tilbakekalt i USA det seneste tiåret, før den nyeste tilbakekallingen, og på verdensbasis er det over 100 millioner.
Tilbakekallingen kommer av at airbagene i sjeldne tilfeller kan sende ut dødelige metallfragmenter. Det skal ha blitt meldt om minst 28 dødsfall over hele verden, med 19 i USA, og 400 skader som har kommet i forbindelse med Takata-airbagene.
I USA er det rapportert om 16 dødsfall i biler fra Honda, to i Ford-biler og en døde i en BMW. I tillegg er det meldt om ni andre dødsfall rundt om i verden som alle har vært i en Honda.